Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Volvo EX30 Single Motor Extended Range (Ultra)

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Volvo EX30 bestormt de markt als “eerste elektrische premium cross-over in het B-segment”. Hij doet dat op een heel eigen en eigenwijze manier, en alleen al daarvoor verdient hij onze sympathie. Maar of het ook de juiste keuze is, dat zal de tijd uitwijzen.

50.960 €
  • Score redactie 15.90 /20

De Volvo EX30 staat op het SEA-platform van moederhuis Geely, dat hij deelt met de Smart #1 en #3 en de Zeekr X. Een veelzijdige basis, die in aangepaste versies wordt gebruikt om een heel spectrum van voertuigen te mobiliseren, gaande van stadsauto’s via sportwagens tot bedrijfsvoertuigen.

Bij dat SEA-platform (wat staat voor Sustainable Experience Architecture) maakt het batterijpakket deel uit van de constructie, met gunstige gevolgen voor zowel de stevigheid als het zwaartepunt. Het platform is zo gebouwd dat het naast verschillende aandrijfmodi (achter- en vierwielaandrijving) ook twee verschillende batterijpakketten kan herbergen.

Single Motor

Het instapmodel van de Volvo EX30, de Single Motor met achterwielaandrijving en 272 pk en 343 Nm, krijgt een cellenpakket met een brutocapaciteit van 51 kWh. Vervolgens is er de Single Motor Extended Range. Die heeft dezelfde motor, maar krijgt een batterij van 69 kWh. Daarmee vergroot de WLTP-actieradius van 344 tot 480 kilometer.

Dezelfde grote batterij zit ook in de topversie, de Twin Motor Performance, die dankzij een bijkomende motor op de vooras mag uitpakken met 428 pk en 543 Nm. Met zijn kanontijd van 3,6 seconden voor de spurt van 0 naar 100 km/u is die EX30 Twin Motor Performance officieel de snelst optrekkende Volvo uit de geschiedenis. Niet slecht voor een stadsauto, toch?

Geen fysieke knoppen

De EX30 noemt zichzelf de Volvo met de kleinste ecologische voetafdruk. Daarvoor grijpt hij terug naar gerecycleerde materialen, maar hanteert hij ook het principe dat het meest duurzame onderdeel dat­gene is dat niet hoeft te worden gemaakt. Dat verklaart de afwezigheid van fysieke bedieningsknoppen voor functies waarvoor je nu naar het 12,3 duim grote scherm in de middenconsole wordt verwezen – we komen er nog op terug.

Maar hetzelfde principe zit ook achter technologische hoogstandjes zoals de geluidsinstallatie van Harman-Kardon. In plaats van een klassieke inplanting van luidsprekers verspreid over het interieur is ervoor gekozen om alle onderdelen te bundelen in één soundbar onder de voorruit. Een esthetisch bijzonder geslaagde manier om te besparen op materialen en bedrading. En omdat de luidsprekers niet langer in de deuren hoeven te worden ingebouwd, wordt daar ook meer bergruimte gecreëerd.

Aandachtsassistent

Nu de zogenoemde Dutch reach (de deur openen met je rechterhand bij het uitstappen) een van dé gespreksonderwerpen van het moment is, is het goed om te weten dat de Volvo EX30 is uitgerust met een Door Opening Alert-systeem, dat visueel en auditief waarschuwt voor naderende fietsers. Al is vooraf even in de buitenspiegel kijken ook nog altijd aan te raden, maar dat niet geheel terzijde.

De EX30 is ook de eerste Volvo die wordt uitgerust met een nóg aandachtigere aandachts­assistent. Dat systeem wordt aangedreven door krachtiger algoritmes en detecteert ongeveer 13 keer per seconde oog- en gezichtsbewegingen om te kunnen ingrijpen wanneer dat nodig zou blijken. En om het lijstje met nieuwigheden af te sluiten is er de Intersection Auto Brake, die ongevallen op kruispunten moet voorkomen door auto­matisch te remmen wanneer er op een kruispunt een auto voor je in dreigt te rijden. Het zijn de nieuwe uitschieters van een uitgebreid pakket rijhulpsystemen.

  • Geteste versie

  • volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    272 CV

    Lengte

    4233 m

    Koffervolume

    318 tot 904 L

    Elektrische batterij

    475 km - 17kWh/100km

    69 kWh - 22 kW (AC) - 153 kW (DC)

In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker