100% elektrisch: voor- en nadelen
De stap om een elektrische auto te kopen is nog altijd groot. Dit zijn de voor- en nadelen van dit soort voertuig, van de aankoop tot het gebruik over de belastingen.
Is het nodig om een elektrische auto te kopen? Het antwoord op die vraag heeft een complete analyse nodig, meer dan bij de traditionele types brandstof. In het bijzonder omdat deze oplossing specifieke beperkingen kent. Op zich is de elektrische auto even oud als de automobiel zelf, er waren al werkende modellen die enkel op elektriciteit reden in ontwikkeling sinds 1880. Tegenwoordig biedt het merendeel van de recente modellen een autonomie van minstens 150 of 200 km aan op de snelweg. Bij trager, en dus zuiniger, rijden is het mogelijk om verder dan 300 km te rijden, zelfs tot 400 of 500 km met sommige modellen.
- De auto opladen
- De openbare laadpalen
- De reële autonomie
- De gebruikskost
- De risico’s
- Het milieu
- Tips en trucjes
- Ontspannen rijden
- Directe en aanhoudende acceleratie
- Toegang tot alle LEZ’s
- Lagere gebruikskost
- Parking voorzien voor elektrische voertuigen (soms gratis)
- Meer betrouwbare elektrische motor
- Fiscaal interessant
- Mogelijk om thuis of op het werk op te laden
- Nog steeds beperkte autonomie
- Nu hogere aankoopprijs
- Incompatibiliteit bij sommige publieke laadpalen
- Laadnetwerk nog onontwikkeld
- Verplichting om soms route aan te passen voor opladen
- Soms gevaarlijk voor zwakke weggebruikers (te stil)
Opladen
De auto kan niet werken zonder voldoende opgeladen batterijen. Logisch. Opladen kan echter enkele tientallen minuten tot meerdere uren duren, afhankelijk van het vermogen van de laadpaal en de soort stroom (gelijkstroom of wisselstroom). De laadpaal of het stopcontact kan ook gebruikt worden om de auto klaar te maken voor vertrek, bijvoorbeeld door klimaatcontrole te programmeren om de auto op voorhand op de juiste temperatuur te krijgen.
- Opladen aan een gewoon stopcontact: het is belangrijk om te kunnen laden via een stopcontact ondersteund door een zekering van minstens 16 ampère. Dat geeft een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Zorg dat u een voldoende lange kabel bestelt, verlengstukken verhinderen de laders door hun vaak te dunne kabels (1,5 mm2 in plaats van 2,5 mm2). Resultaat: de kabel wordt warm en maakt het opladen minder veilig. In elk geval heeft het stopcontact het laagste laadvermogen en dus de langste oplaadtijd.
- Opladen aan een wallbox: deze ‘laadpaal’ voor thuis of op het werk kan een auto opladen in 6 tot 8 uur dankzij een laadvermogen tot 7,4 kW, enkel met een installatie van 4 X 400 V. Het is mogelijk om de lading in te stellen tijdens daluren, op nachttarief. Sommige laadpalen gaan tot 11 of 22 kW, maar dan is er een driefasige installatie vereist.
- Publieke (betalende) laadpaal op normale sterkte: staat toe om te genieten van shoppen, een cinemabezoek of een nacht in een hotel terwijl er enkele tientallen kilometers autonomie worden gerecupereerd (meestal 11 tot 22 kW laadvermogen).
- Publieke betalende snellaadpaal (Combo, CHAdeMO of Tesla Supercharger): geeft een goede 100 kilometer autonomie in 15 tot 30 minuten dankzij laadvermogens tot 50 kW of meer via gelijkstroom en dus niet wisselstroom. Soms is het mogelijk om de batterij tot 100% op te laden in 1 tot 1,5 uur bij Tesla Superchargers, die binnenkort Combo-aansluitingen krijgen om het systeem open te stellen voor andere gebruikers. Zo kan Tesla zijn laadpalen beter laten renderen.
Betalen voor het laden
- Op het werk is het mogelijk om te genieten van opladen op kosten van de baas
- Thuis is het mogelijk om een specifiek contract van de leverancier te krijgen voor een elektrische wagen. In het geval van een wallbox moet er rekening gehouden worden met de aanschafprijs en installatiekosten.
- Gratis laadpalen worden soms aangeboden aan hotel- of restaurantgasten, of klanten bij een winkelcentrum. Eventueel met een kaart (soms tegen een zacht tarief) of een preregistratie.
- Publieke oplaadpalen gebruiken een badge of een RFID-kaart. Sommige laadpalen accepteren de meeste formules, de anderen zijn voorbehouden aan een beperkt aantal gebruikers of aan een enkele kaart.
- Publieke oplaadpalen via smartphone of SMS gebruiken een app gekoppeld aan een betaalkaart, een scanbare QR-code of een SMS met de nummerplaat en de code van de laadpaal om te betalen voor het gebruik van de paal.
- Rechtstreeks via herkenning van het voertuig: dit type netwerk, vaak beperkt tot een of meerdere merken, detecteert de auto en zijn gegevens rechtstreeks, waarmee aan het eind van de maand een facturering volgt.
Het netwerk van (toegankelijke) publieke oplaadpalen ontwikkelt zich in de loop van de maanden. Vooral met Ionity, Fastned en aan tankstations langs de snelweg. Daarnaast heeft Tesla zijn eigen installaties ontwikkeld die voorbehouden zijn aan zijn klanten. Het is vaak mogelijk om laadpalen te vinden op parkings bij grote winkelcentra, culturele of recreatieve locaties, net als bij stations, luchthavens en stadscentra. Er zijn ook oplaadpunten in sommige ondergrondse parkings en in het Kanaaltunnelcomplex. Toch is het belangrijk om te beschikbaarheid en de staat (panne etc) van de laadpaal op voorhand te controleren. Het is ook bijna onmogelijk om te betalen voor het opladen met een bankkaart, het is nodig om een kaart van een aanbieder bij te hebben.
- Lees ook ons artikel ‘De grillen van opladen’
De autonomie
Net als bij een auto op fossiele brandstof hangt de autonomie sterk af van de rijstijl en het traject. Het weer en de duisternis hebben echter ook een invloed. Het spreekt voor zich dat alle werkende apparaten (verwarming, klimaatcontrole, verwarmde stoelen, etc…) het rijbereik van de elektrische auto beïnvloeden. Dat moet evenwel geen beperking geven op het dagelijkse leven. Langs de andere kant zal het wel nodig zijn om je beter voor te bereiden voor vertrek op weekend of op vakantie. Tip: alle modellen bieden een soort ‘eco-modus’ aan, waarbij de werking van de apparaten aan boord wordt geoptimaliseerd. Alles hangt natuurlijk af van uw batterijcapaciteit voor lange afstanden. Als die niet vaak voorkomen, is het nog altijd mogelijk om een andere auto te huren voor uw verplaatsing. En waarom ook niet? Tot nu toe werd de autonomie uitgedrukt volgens de NEDC-norm. Tegenwoordig is de nieuwe WLTP-standaard realistischer. Reken op een bereik van 250 km met een batterij van 40 kWh bij een auto van gemiddelde grootte (Leaf), of nog wat meer met een kleinere auto (300 met een Zoé 40 kWh). Voor een Tesla van 100 kWh zou de autonomie 350 km moeten bedragen, of nog wat meer voor de zuinige rijder.
Kosten, belastingen en onderhoud
De modellen die momenteel worden verkocht zijn duur, gezien de nog jonge technologie. Het is vooral de prijs per kWh van de batterij die het budget bepaalt. Maar op de markt van elektrische wagens is er al wat voor alle smaken: stadswagens, compacte berlines, SUV’s (luxe of niet), familiewagens, prestigemodellen en zelfs sportwagens. Elektrische auto’s profiteren echter van een aangepaste taxatie die hun extra kost nog niet compenseert. Dat gezegd zijnde blijft de 120% aftrekbaarheid tot 2020 zeer interessant (daarna 100%). Nog een voordeel van de elektrische auto: de prijs van opladen is veel lager dan die van een volle tank benzine of diesel. Maar: hoe lang nog? We kunnen ons voorstellen dat de staat een deel van zijn belastingen wil richten op de prijs van elektriciteit zodra het volume van elektrische wagens consequenter wordt… Natuurlijk zijn de snellaadpunten voorlopig duurder per kWh, vooral langs de snelweg. Onthoud tenslotte dat een elektrische motor minder onderhoud vraagt en dus een langere levensduur heeft dan een verbrandingsmotor. En voor de batterijen: hun vermogen blijft over het algemeen overeind met de tijd (gemiddeld 5% verlies na 50.000 km), behalve als ze overbelast worden door telkens 100%-0%-100% te snelladen. Zo zullen ze sneller verslijten.
De risico’s
Er is niet meer brandgevaar dan met een auto op brandstof. Brandweerlui zijn opgeleid voor dit type voertuig.
Het milieu
Op het niveau van het milieu hangt de CO2-afdruk van de elektrische auto vooral af van de soort elektriciteitsproductie. Dat valt moeilijk te controleren, deze variabele kan het nuluitstoot-effect verminderen. Voorbeeld: in België is de kost van een kWh geproduceerde energie 200 g CO2, terwijl het in Frankrijk (waar kernenergie hoofdzakelijk zorgt voor de productie)… 34 g/kWh is. Als gevolg daarvan zal het publiek ongetwijfeld snel de bedenking maken dat de CO2-kost van een elektrische auto hoger is dan die van een benzine. Het is echter niet zo simpel, de milieukost van de ontginning van benzine of diesel moet ook meegeteld worden, net als de raffinage en het transport. Dat zorgt voor een andere balans, omdat die kost moet opgeteld worden bij de CO2 die wordt geproduceerd door de werking van de motor. We merken nog op dat op lange termijn met de opkomst van slimme elektriciteitsnetten (smart-grid met een geconnecteerde meter), de accu’s van elektrische auto’s ook kunnen helpen om de vraag op kritieke momenten (stroompieken) te ondersteunen en af te vlakken.
De (goede) kleine tips
- Rij vaak met de eco-modus als uw trajecten langer zijn
- Pas uw rijstijl aan en anticipeer meer om de regeneratie te optimaliseren
- Gebruik snellaadpalen maar af en toe (+50 kW)
- Overweeg om 2 abonnementen te nemen om toegang te hebben tot een groter netwerk aan laadpalen
- Installeer een app die de compatibele terminals met de auto of het abonnement aanwijst
- Pas uw route en reistijd aan volgens het opladen
- Vergeet niet de klimaatcontrole te programmeren tijdens het opladen (cockpit op goede temperatuur ’s morgens)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!