- Score redactie 15.30 /20
Terwijl zustermerk Kia de puur elektrische modellen maar in een sneltreinvaart uit zijn hoge hoed blijft toveren door één concept af te leiden in verschillende formaten, kiezen ze bij Hyundai voor een geleidelijker en meer gevarieerde aanpak, met modellen die qua looks duidelijk van elkaar verschillen.
Sterker nog, veel verder dan het merklogo lijken de gelijkenissen tussen de grote modellen uit de Ioniq-familie (5, 6 en 9) en deze kleine Inster niet te gaan. Dat heeft allicht te maken met de nogal bijzondere ontstaansgeschiedenis van deze cross-over (daarover verderop meer), die overigens geen rechtstreekse Kia-tegenhanger heeft – of toch niet voor het moment.
Binnen een aanbod aan elektrische A- en betaalbare B-segmenters dat stilaan van de grond komt, kiest Hyundai voor een tussenoplossing: de Inster ziet eruit als ‘een grote’, maar zit qua buitenafmetingen pal tussen de kleine A-segmenters (genre Dacia Spring of Leapmotor T03) en de instapmodellen uit een categorie hoger, zoals de Citroën ë-C3, de Fiat Grande Panda Electric of de aangekondigde Renault Twingo E-Tech Electric en de VW ID.2 en consorten. Is die positionering ‘tussen tafellaken en servet’ de juiste of schieten de Koreanen zichzelf daarmee net in de voet?
Meer dan een elektrische Casper
Helemaal nieuw is de Inster niet, want het gaat om een aangepaste versie van de Casper die intussen al enkele jaren op de Zuid-Koreaanse thuismarkt rondrijdt. Met dat verschil dat die laatste bedoeld is voor benzinemotoren (hij deelt zijn basis met de ook bij ons verkochte i10) én een maatje kleiner is.
Bij de transformatie van Casper tot elektrische Inster werd de wielbasis van de Koreaanse cross-over namelijk met 18 centimeter uitgerekt. Voeg daar nog de iets andere bumpers aan toe, en je komt uit op een totale lengte van 3,82 meter, of 23 centimeter meer dan het origineel. De rest van de afmetingen wijzigde niet, wat betekent dat het autootje typisch Aziatisch smal blijft: 1,61 meter slechts. Zo weet je meteen waarom de Inster maar als vierzitter is gehomologeerd.
Ruimtetuigje
Die gedrongen look draagt bij tot het markante voorkomen van deze kleine Hyundai. Zijn erg boxy design, met strakke horizontale en verticale lijnen geeft hem een sterke visuele identiteit, die nog kracht wordt bijgezet door zijn lichtsignatuur. De lichtblokken in de ‘gemaskerde’ neus zijn in tweeën opgedeeld: bovenaan zit een fijne strip met gepixeliseerde leds, onderaan zien we grote, ronde units, met de leddagrijlichten als rand en binnen in die kring, als een soort gelijkheidsteken boven elkaar gestapeld, de eigenlijke koplampen voor dimlicht en grote lichten.
Helemaal onderaan biedt een plastic omhuizing met aluminiumlook plaats aan actieve kleppen die enkel opengaan als er koeling nodig is. In zijnaanzicht zorgen de gewelfde motorkap, de uitgeklopte vleugels en de dikke B-stijl in koetswerkkleur voor wat dynamiek. Voor dit segment heeft de Inster ook opvallend lange achterdeuren – beschouw het als een voorproefje van de beenruimte die je achterin mag verwachten.
Het achteraanzicht kopieert de lichtsignatuur van de voorkant, met onderaan in de bumper opnieuw die cirkelvorm met ingebed gelijkheidsteken, ditmaal voor de richtingaanwijzer. Al trekt hier toch vooral de brede strook met grote gepixeliseerde achterlichten de aandacht, zoals we die kennen van de Ioniq-modellen.
Focus op binnenruimte
Het lichtrijke en origineel ingerichte interieur ziet er zo mogelijk nóg specialer uit – zeker als je kiest voor een bekleding in beige en helder kaki, zoals in onze testauto. Zoals meestal in dit segment ligt de klemtoon trouwens eerder op binnenruimte dan op koffervolume, maar daarover elders meer. In ieder geval is duidelijk dat de Inster met zijn aparte look en uiterst moderne uitrusting een jong en hip cliënteel hoopt te kunnen aanspreken.
Hetzelfde publiek met andere woorden als dat van een Renault 5 E-Tech of een Mini Cooper, ook al kiest Hyundai voor een volledig andere formule. In zekere zin sluit de Koreaan nog het dichtste aan bij een Fiat Grande Panda, hoewel die Italiaan vanbuiten iets groter is… maar vanbinnen merkbaar kleiner.
Foto’s: Jonathan Godin
- Originele en sympathieke look
- Ruim en slim ingericht interieur
- Technologie uit duurdere segmenten
- Vierzitter
- Beperkt aantal bergvakken
- Prijs topversies
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Inster

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!