Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 Hyundai Inster 49 kWh (Edge)

Geschreven door Frédéric Kevers op

Hij trekt overal de aandacht met zijn guitige looks, maar de échte kracht van de Hyundai Inster zit vanbinnen: voor zo’n compacte auto biedt deze elektrische cross- een ware zee aan ruimte.

31.799 €
  • Score redactie 15.30 /20

We vertelden al dat de Inster op dezelfde K1-basis rust als de Koreaanse Casper en de Europese i10, maar dan aangepast aan elektrische aandrijving. Hij blijft echter een voorwieltrekker die zijn elektromotor in de neus draagt. De batterij ligt onder de vloer, zodat de ruimte achterin en in de koffer gevrijwaard blijven.

Hyundai koos ervoor om de laadpoort een plek te geven op de neus van de auto. In de praktijk is dat een relatief handige oplossing die een goede bereikbaarheid verzekert ongeacht de laadsituatie, maar anderzijds is die laadaansluiting daar wel gevoeliger voor schade, zodat zelfs een kleine aanrijding gauw tot hoge herstelkosten kan leiden. 

Batterijtype en laadkenmerken

Voor zijn aandrijving rekent de Inster op een synchroonmotor met permanente magneet. Die is 97 of 115 pk (maar altijd 147 Nm) sterk, afhankelijk van de batterij waarmee je de Inster hebt besteld: 42 kWh of, zoals hier, 49 kWh. Allebei zijn ze van het NMC-type (nikkel-mangaan-kobalt) en werken ze op een spanning van 400 volt.

Dat Hyundai de Inster standaard uitrust met een driefasenomvormer van 11 kW, is goed nieuws, maar het maximale DC-laadvermogen aan een snellader blijft beperkt tot 85 kW. Dat is niet bepaald spectaculair, maar uiteindelijk ook niet zo ongebruikelijk voor dit segment. In elk geval heb je daarmee een halfuur nodig om het batterijpeil weer van 10 naar 80 procent te brengen.

Eenpedaalstand

In de topversies beschikt de Inster wel over een conditioneringsfunctie voor de cellen, om sneller hogere laadvermogens te kunnen halen op gelijkstroom, of om het meerverbruik vlak na het vertrek bij koude temperaturen te kunnen beperken. Daarnaast kun je de energierecuperatie in vijf niveaus instellen, van compleet freewheelen tot een volwaardige eenpedaalstand.

Technisch verzet de Inster de bakens niet echt, maar hij kan wel terugvallen op een behoorlijk compleet arsenaal aan veiligheids- en rijhulpsystemen voor een A-segmentauto. De meeste daarvan zijn altijd inbegrepen, zoals de adaptieve cruisecontrol met stop-and-go-functie of de automatische rijstrookassistentie en intelligente snelheidscontrole. Kies je voor de topversies (Edge en Cross), dan komt daar nog een dodehoek­camera inclusief ­assistent bij naderend dwarsverkeer en een 360-gradencamera bovenop.

  • Geteste versie

  • hyundai Inster 49 kWh FWD Edge

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    116 CV

    Lengte

    3825 m

    Koffervolume

    280 tot 1059 L

    Elektrische batterij

    360 km - 14.9kWh/100km

    49 kWh - 11 kW (AC) - 120 kW (DC)

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Inster

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker