Hyundai
Hij mag dan klein zijn, de nieuwe i10 is groot nieuws voor Hyundai. Je hebt de keuze tussen een 1.0-driecilinder (66 pk) of een 1.2-vierpitter (87 pk), waarbij de minst krachtige van de twee als optie met een viertrapsautomaat kan worden gecombineerd. Net op het moment dat het salon van Brussel zijn deuren opent, rijdt de Belgische rallycoureur Thierry Neuville zijn eerste rally onder Hyundai-kleuren met een i20 WRC. Daarom staat een identieke auto aan zijn racemonster op de Hyundaistand.
Mazda
De dynamiek bij Mazda is verbazingwekkend. Op drie jaar tijd lanceerde de kleine constructeur uit Hiroshima evenveel nieuwe modellen, waarvan de 3 de jongste telg is. Net zoals de recente 6 en CX-5 is zijn structuur volledig nieuw en geconcipieerd met de bedoeling om een aanzienlijke gewichtsbesparing te combineren met een flink hogere koetswerkstijfheid. Onder de motorkap van deze vier- en vijfdeurs liggen hypermoderne motoren die bulken van de bij Mazda zelf ontwikkelde spitstechnologie.
Peugeot
De belangrijkste auto op de Peugeot-stand is de nieuwe 308. De middenklasser neemt afstand van zijn voorgangers met hun atypische hoge dak en bijna-eenvolumerprofiel. De 308 is duidelijk klassieker geworden, wat ten koste gaat van de hoofdruimte, maar wel helpt om het verbruik aanzienlijk te drukken. Dat is trouwens niet alleen te danken aan het gunstiger profiel, maar ook aan een nieuw platform, dat afhankelijk van de versie tot 140 kilo lichter is dan voordien. Officieel is het nog een conceptcar, maar de 308 R wordt erg binnenkort de sportieve topversie van de 308. Hij zal zijn voordeel doen met het veel lagere gewicht van de berline om dankzij een versie met liefst 270 pk en 330 Nm van de bekende 1.6 THP straffe prestaties neer te zetten. Om zoveel koppel op de voorwielen over te brengen is een sperdifferentieel uiteraard onmisbaar.
Sportieve zielen zullen blij zijn met de coupé RCZ in zijn nieuwe R-versie. Die heeft dezelfde motor als de 308 R Concept en beschikt eveneens over een sperdifferentieel. Verder zijn op de Peugeot-stand twee interessante nieuwigheden te zien: de Onyx en de 2008 Hybrid Air. Hoewel intussen al meer dan een jaar oud - de Onyx debuteerde op het autosalon van Parijs in de herfst van 2012 - is deze conceptcar de ommetoer waard. De Onyx zal nooit in productie gaan, maar zet met zijn sportieve lijnenspel tot dromen aan. Een elektromotor met 80 pk drijft de voorwielen aan, terwijl centraal achterin een 3.7-V8-diesel ligt met 600 pk. De 2008 Hybrid Air van zijn kant is uitgerust met een unieke hybride aandrijflijn. De 1.2-benzinedriecilinder van de Hybrid Air krijgt namelijk niet de bijstand van een elektrische krachtbron, maar wel van een persluchtmotor.
Divers
De Cleaner Mobility-stand gewijd aan elektrische, hybride of CNG-gestookte auto's vindt u net naast de toegang tot Paleis 2 en zijn testpiste.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!