Citroën
Naast de DS3 Cabrio Racing staan twee interessante conceptcars op de Citroën-stand in Brussel. Een daarvan, de C-Cactus, zal erg binnenkort leiden tot een productiemodel voor de Europese markt. Opvallende uiterlijke elementen zijn het dak, dat visueel is geschieden van de rest van de auto en dus lijkt te zweven. Ook het dashboard 'zweeft' dankzij vergelijkbare designtrucs. Maar het meest originele trekje komt van de 'airbumps', kleine, met lucht gevulde bolletjes op de flanken die kleine 'parkeerkusjes' opvangen. Onder de motorkap ligt een Hybrid Air-aandrijving, die een benzinedriecilinder combineert met een persluchtmotor.
Het is ongetwijfeld geen toeval dat Citroën de conceptcar DS Wild Rubis heeft onthuld op het salon van Shanghai afgelopen lente. De DS-lijn is namelijk bijzonder succesvol in het Verre Oosten. De Wild Rubis, een plug-in hybride SUV op grote 21-duimvelgen, moet een SUV binnen het DS-gamma aankondigen. En ten slotte heeft Citroën nog de aandrijflijn uit de DS3 Racing in de DS3 Cabrio gelepeld. Daarmee heb je dus de beschikking over 202 pk. Uiteraard is de ophanging herwerkt om het hoofd te kunnen bieden aan het extra vermogen. Omdat de cabrioversie nauwelijks zwaarder is dan de berline, zouden de prestaties zo goed als ongewijzigd moeten zijn.
Jaguar
Alle aandacht gaat bij Jaguar naar de nieuwe F-Type Coupé, die zijn Europese première beleeft en die als optie met een volledig glazen dak kan worden geleverd. Maar het meest opvallende feit is ongetwijfeld de komst van een extra sportieve versie, de V8 R. Die levert 550 pk, liefst 55 pk meer dan de V8 S-versie van de roadster, en heeft een topsnelheid die elektronisch begrensd is op 300 km/h. Verder neemt de coupé beide versies van de V6 (340 en 380 pk) ongewijzigd over. Alle motoren zijn nog steeds standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De andere ster op de stand is de concept CX-17. Het prototype is gebouwd op een nieuwe zelfdragende architectuur van aluminium. Vanaf 2015 zal dat platform ook de basis vormen voor een compacte, achterwielaangedreven berline.
Kia
Het belangrijkste nieuws bij Kia is de nieuwe generatie van de kleine crossover Soul. Hoewel hij uiterlijk eigenlijk maar heel subtiel evolueert, is hij onderhuids nagelnieuw, want hij is voortaan gebaseerd op de nieuwe Cee'd. In de neus liggen aanvankelijk enkel 1.6-viercilinders (benzine of diesel), gekoppeld aan manuele of automatische zesversnellingsbakken. De grote berline Optima van zijn kant ondergaat een subtiele facelift.
Land Rover
Voor een constructeur met een gamma van slechts zes modellen heeft Land Rover dit jaar verrassend veel nieuws te melden. De chique Range Rover heeft steeds meer succes in China en krijgt daarom een LWB-versie met 14 centimeter langere wielbasis. Speciaal voor de Europese markt heeft Land Rover een dieselhybride aandrijflijn ontwikkeld voor de Range Rover en Range Rover Sport. Door zijn gehomologeerde CO2-uitstoot van 169 g/km komt die voor heel wat klanten voordeliger uit op fiscaal vlak, terwijl hij toch een erg prettig gecumuleerd vermogen levert van 340 pk (en 700 Nm). De Discovery van zijn kant ondergaat een bescheiden facelift. Die brengt vooral technisch nieuws: voor het eerst is een basisversie zonder reductieverhouding verkrijgbaar, die bovendien zijn middendifferentieel met meerschijvenkoppeling inruilt voor een Torsen-differentieel. De Evoque ten slotte ondergaat voor 2014 een update. Het grootste nieuws is dat hij zijn verouderde zestrapsautomaat inruilt voor een oneindig veel modernere en betere versnellingsbak met liefst negen verhoudingen.
Nissan
In Europese première lanceert Nissan in Brussel de tweede generatie van de Qashqai, die uitpakt met een erg uitgebreid veiligheidspakket, met uitrusting zoals een spoorassistent, een afstandsradar, dodehoeksensoren en dergelijke meer. Op sommige versies is als optie zelfs een actief achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling verkrijgbaar, zoals in de Juke. Hoewel deze cross-over in alle richtingen groeit en meer binnenruimte biedt, is hij toch 40 kilo lichter dan zijn voorganger. Een verlengde +2-versie komt er niet meer; die rol wordt binnenkort overgenomen door de nieuwe X-Trail, die helaas nog niet in Brussel te zien is.
Zoals bijna elk jaar ondergaat de GT-R ook voor 2014 een opfrisbeurt. Die bestaat deze keer uit chassisaanpassingen en minimale retouches aan het uiterlijk. Het grootste nieuws is echter dat er een Nismo-variant aan het gamma wordt toegevoegd. Dankzij nieuwe turbo's, een andere motorsturing en een herwerkte uitlaatlijn levert die 600 pk en 625 Nm, wat 50 pk en 20 Nm meer is dan standaard. Maar de grootste aandachtstrekker wordt de ZEOD RC. De vrijwel driehoekige auto met extreem smalle voortrein zal namelijk met een hybride aandrijflijn worden ingezet in jaargang 2014 van de 24 Uren van Le Mans. Hij is een doorontwikkeling van de Deltawing, een vergelijkbare racewagen (maar dan zonder dak) die in 2012 in de Le Mans-race meereed.
SsangYong
Het is verbazingwekkend hoe een klein merk als SsangYong op zo'n korte tijd zoveel nieuwigheden heeft weten te lanceren. En dan doen de Koreanen er in Brussel nog een conceptcar bij ook, de SIV-1, die een nieuwe compacte crossover voor dit jaar aankondigt. Hoewel het nog een prototype is, spreekt SsangYong nu al over een motorenpalet dat bestaat uit twee 1.6-turbo motoren: een diesel en een benzine. Die laatste levert 205 pk en 280 Nm, terwijl de 150 pk sterke diesel vooral verrast met zijn koppel van maar liefst 360 Nm. Voor de versnellingsbakken is keuze tussen een manuele zesbak en een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling.
Voor wat de huidige productiemodellen betreft, onderging de compacte SUV Korando een kleine facelift. Uiterlijk verandert er niet veel, maar het model krijgt wel een volledig nieuw dashboard met daarin een groter navigatiescherm. En dan is er nog de volledig gerenoveerde Rodius. In 2013 werd het model volledig vernieuwd, al is de basis - met ladderarchitectuur en gescheiden koetswerk - dezelfde gebleven. De Mercedes-diesels zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor een eigen 2.0-viercilinder en de auto ziet er een pak minder vreemd uit, maar het prijskaartje blijft interessant. De Rodius biedt voortaan slechts maximaal zeven zitplaatsen, zij het wel altijd met een enorme koffer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!