- Na rondgang bleek dat we alle namen op onze aanwezigheidslijst hadden aangevinkt. Op enkele kleintjes als RAM of Caterham na tekenden alle autobouwers die op onze markt actief zijn present op de Brusselse beursvloer. Dat maakt ons nationale autosalon een unicum, zelfs naar grote internationale beurzen als die van Genève of Parijs sturen vele fabrikanten tegenwoordig hun kat. De jongste editie van de IAA in Frankfurt, in september jongstleden, was bijwijlen spookachtig kalm. Naar verluidt zakken ook jaar na jaar meer Nederlanders, Fransen en Duitsers af naar de Heizel, omdat ze in eigen land hun gading niet meer vinden.
- In een hoek van paleis 6 troffen we een nieuwe naam. Of liever: een oude bekende. MG is terug, maar dan niet meer als bouwer van Engelse sportwagentjes, zoals in de vorige eeuw, wel als Chinese leverancier van een elektrische crossover. Met een scherpe prijs van een goede 30.000 euro en - zo bleek na grondig nazicht - een meer dan fatsoenlijk gebouwd interieur. Invoerder Alcopa denkt er dit jaar al 1.000 stuks van aan de man te kunnen brengen.
- Ook een nieuw merk: Polestar. Eén van de allereerste bezoekers op hun stand was een...duif, woonachtig in de nok van Heizelpaleis 6. Als ze de vliegenier maar niet teveel eten geven, of dat wordt 10 dagen lang poetsen.
- PSA stuurde zoals gewoonlijk de hoge piefen naar Brussel. Zoals Opel-baas Michael Lohscheller, of Peugeot opperhoofd Jean-Philippe Imparato. Die laatste kwam per auto vanuit Parijs, en hij had net zo goed galant zijn collega Linda Jackson, ceo van Citroën, een lift kunnen aanbieden. Zij belde de avond voor de opening af omwille van de treinstaking in Frankrijk.
- Polestar vaardigde zijn nummer twee Jonathan Goodman af naar de Heizel. De Brit kent er de weg, meer dan een decennium geleden was hij enkele jaren baas van Peugeot België.
- Nog belangrijk volk: Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, vijfmaal vicewereldkampioen in het WRC. We hadden een uitgebreide babbel met onze nationale rallyhelden, je leest er over enkele weken verslag van op autowereld.be. De Oostkantonner verzekerde ons wel dat hij niet van plan is zich in te houden voor zijn nieuwe collega bij Hyundai, wereldkampioen Ott Tänak. Is er weer zo'n heerlijk ouderwetse, Prost/Senna-achtige broederstrijd in de maak? Nog voor het middageten togen ze richting het Duitse Alzenau, het hoofdkwartier van Hyundai Motorsport, voor een eerste overleg met de nieuwe collega's.
- Die andere Belgische wereldtopper uit de autosport, Stoffel Vandoorne, was er niet. Maandag 13 januari komt hij echter handtekeningen uitdelen op de Mercedes-stand. Of zoals dat anno 2020 gaat: selfies.
- Van het machismo dat vroeger bij een autosalon leek te moeten horen, was nauwelijks nog spoor. Streelmeisjes zijn al enkele jaren niet meer te bespeuren naast het tentoongestelde metaal, en de tent werd op donderdagmiddag officieel geopend door twee dames: Prinses Astrid en premier Sophie Wilmès, in hun gevolg een half dozijn ministers.
- Op de VW-stand gonsden de hartkloppingen nog na van tijdens de opbouw: twee dagen voor opening waren de 3 beloofde exemplaren van de splinternieuwe Golf VIII nog altijd niet geleverd. Wolfsburg weigerde - begrijpe wie kan - om zijn allerbelangrijkste model naar een van Europa's grootste autobeurzen te sturen. Invoerder D'Ieteren moest in allerijl een ploeg naar Duitsland sturen om er koste wat het kost 3 Golfs te gaan lospeuteren. Mocht je nog enkele spatten bloed, zweet of tranen op de desbetreffende exemplaren aantreffen: vandaar.
- Geen 'black boxen' meer bij de Duitse luxemerken, nu het autosalon van Detroit naar de zomer verhuisd is, hoeven ze hun premières niet meer verborgen te houden en kunnen ze die gewoon op hun stand zetten. Zoals de nieuwe GLA, een kanjer van een wereldpremière op ons nationale autosalon. Nochtans pakte Mercedes er bescheiden mee uit, de auto stond geeneens op een schavot die naam waardig.
- Die van Mercedes hadden zich daarnaast afgevraagd of het in deze milieubewuste tijden nog wel kies was om een roedel benzinezuipende AMG's op hun stand te parkeren. Toch wel, oordeelden ze; 'ook daar komen de mensen immers voor'.
- Mogelijk komen ook die van Extinction Rebellion weleens een afkeurende blik werpen op het AMG-gamma, de ecologische actiegroep plant op zaterdag 18 januari onder het motto 'Leugensalon' immers een luidkeels bezoek aan het autosalon.
- Een bezoekje aan paleis 1, de Dream Cars-zaal waar de grootste paardenstallen staan te trappelen, zal hen nog eens 7 euro extra kosten bovenop de 15 euro inkom. Da's immers de prijs om naar de gestalde McLarens, Ferrari's en andere Lamborghini's te gaan kijken. Meteen ook de reden waarom Porsche dit jaar niet meer in die hal postvat, maar gewoon bij de collega's van de VW-groep, in paleis 11: 'er kwam vorig jaar te weinig volk langs op onze stand.'
- Een toegangsticket voor het autosalon kost dus 15 euro, maar de beste zaak doe je op 14, 15 en 16 januari; dan ben je voor 10 euro binnen.
- Over geld gesproken: in de autosalonperiode doe je goede zaakjes. En nu Europa de fabrikanten dwingt zijn CO2-uitstoot te minderen, krijgen ook sommige elektrische auto's een eerste kortingsduwtje in de rug. Bij Seat krijg je bijvoorbeeld een gratis laadkast bij je elektrische Mii.
- Kom je met de auto, dan is Parking C nog steeds de beste plaats om je stalen ros achter te laten. Het zou niet waar geweest zijn mocht het Eurostadion er gekomen zijn, dan zou die plek momenteel een reusachtige bouwwerf zijn, met het oog op het EK voetbal komende zomer.
- Voor meer weetjes: kom langs op de AutoWereld-stand in paleis 3. Elke weekdag tussen 16 en 18u kan je er een redacteur van jullie lijfblad treffen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!