De in Frankfurt onthulde Dacia Duster begint aan een nieuwe generatie en blijft even robuust. Zijn design blijft in grote lijnen trouw aan zijn succesvolle voorganger. Hij straalt echter meer stevigheid uit door zijn meer horizontale lijnen en de duidelijk zichtbare carterbeschermplaten. De dakrails, de hogere gordellijn, de schuinere en 100 millimeter meer naar voren geplaatste voorruit en de 17-duimvelgen vervolledigen zijn offroaddesign. Toch plooit de Duster ook voor de lokroep van de moderne wereld met zijn led-dagrijlichten en -achterlichten die hem een nieuwe lichthandtekening geven.
Aan boord
In het interieur van de SUV is de verandering veel duidelijker. De Frans-Roemeense teams hebben het dashboard en de bergvakken (met onder meer een schuiflade onder de passagiersstoel) volledig herwerkt. Opvallend zijn de ronde ventilatieroosters. Het Dacia-team heeft verder nieuwe stoelen geïnstalleerd en mooiere materialen gekozen. De Duster is goed mee met zijn tijd, met zijn MediaNav-multimediasysteem en zijn panoramisch camerasysteem, dodehoekwaarschuwing, gordijnairbags, automatische airco, handenvrijsleutel en automatische koplampen.
Motoren
Onder de motorkap liggen dezelfde motoren als voordien. Op benzine geeft dat de 1.6 SCe met 115 pk en de 1.2 TCe met 125 pk terwijl dieselrijders een dCi van 90 of 110 pk kunnen kiezen. Vierwielaandrijving is beschikbaar op de TCe en de dCi 110. Als 4x4 krijgt de Duster een kompas en een hellingshoekmeter. Zijn terreincapaciteiten hangen samen met zijn bodemvrijheid van 210 millimeter, zijn aanloophoek van 30 graden en zijn afloophoek van 33 graden. Als 4x2 kan de dCi 110 als optie worden besteld met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling EDC.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!