Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2017 / Hyundai i30 N: Koreaanse GTI

Verwachte lancering : 01-12-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-07-2017

Hyundai heeft de eerste informatie vrijgegeven over de i30 N, de gespierde versie van de compacte Koreaanse berline. Die wil het opnemen tegen de Europeanen van hetzelfde allooi en rekent daarvoor op een 2.0 viercilinder met turbo.

De rode sierbiesjes op de Hyundai i30 N staan synoniem voor een zeker karakter. Die sportieve inborst bevestigt hij verder met nieuwe bumpers, zwarte drempelverbreders, een forse achterspoiler, een dubbele uitlaat en een unieke aankleding van zijn cockpit. Op het radiatorrooster prijkt naast het merklogo een N. Deze compacte berline beschikt over een viercilinderbenzine met turbo, de 2.0 T-GDi die 250 pk en 353 Nm levert. Mét Performance Pack wordt dat 275 pk en 353 Nm. Dankzij een overboostmodus kan de motor tot 8% meer koppel leveren. In die modus worden ook de uitlaatkleppen opengezet om de krachtbron nog beter te laten brullen.

6,1 s

Het systeem dat het toerental synchroniseert met het schakelwerk maakt het terugschakelen nog virieler en de i30 N kan ook rekenen op een elektronisch sperdifferentieel E-LSD. De bestuurder heeft keuze uit 5 rijmodi: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Met Launch Control ingeschakeld kan een i30 N voorzien van het Performance Pack in 6,1 s van 0 naar 100 km/u optrekken. Zonder doet hij 6,4 s over diezelfde oefening. Standaard staat deze sportieveling op Michelin-banden van 18 duim, maar je kan optioneel voor 19 duim grote Pirelli’s kiezen. In dat geval ligt het onderstel 8 mm lager in plaats van 4 mm.

Een compleet programma

Uiteraard kan je op het dashboard aflezen wanneer je moet schakelen, een functie die rekening houdt met de gekozen rijmodus. Die keuze heeft ook zijn invloed op het toerental waar de rode zone begint. Verder evolueert de rode zone nog in functie van de olietemperatuur. Het standaarddisplay van 5 duim op de middenconsole kan optioneel naar 8 duim worden opgetrokken, altijd inclusief connectiviteit. Het is overigens mogelijk om op het display de prestaties en de motorgegevens weer te geven.

In Europa

De i30 N, die in het Zuid-Koreaanse Namyang werd uitgedokterd, zal in Europa, meer bepaald in de Tsjechische Republiek, worden gebouwd. Hij werd voor Europa uitgedokterd en werd in totaal over meer dan 10.000 km getest op de Nürburgring! De auto zal zijn publiek debuut maken tijdens het salon van Frankfurt in september om dan begin volgend jaar van wal te steken bij de dealers.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten