Hyundai heeft de Kona onthuld. Deze kleine SUV (4,16 m) komt eind 2017 naar ons met een behoorlijk gevarieerd motorenpalet. Zo zit achter zijn opvallende radiatorrooster een 1.0 T-GDI met 120 pk (172 Nm) die specifiek voor Europa bedoeld is, een 2.0 MPI met 149 pk (niet voor Europa) of een 1.6 T-GDI met 177 pk en 265 Nm (met DCT-versnellingsbak met 7 verhoudingen). Op diesel is er een 1.6 met naar keuze 115 of 133 pk (en respectievelijk 260 of 300 Nm aan koppel). De Kona staat op een volledig nieuw platform en is verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. Dankzij een lichte constructie zou hij niet al te veel mogen verbruiken. Met de 1.6 T-GDI kan hij bovendien van 0 naar 100 km/h optrekken in 7,7 seconden.
De stijl
De designers van Hyundai hebben de nieuwkomer een bijzonder uiterlijk gegeven. De kleine SUV gebruikt de recente ‘Cascading Grille’-neus van het merk. De koplampen in twee niveaus met veel led-ondersteuning maken hem onmiddellijk herkenbaar. Hetzelfde geldt achteraan, met het bijzondere ontwerp van de achterlichtblokken en de richtingaanwijzers. Verder biedt het dak in contrastkleur tweekleurige mogelijkheden. Los van deze esthetische zaken verzorgt de SUV voor het B-segment ook zijn actieve veiligheid. Zijn camera’s, sensoren en radars maken dat hij kan uitpakken met een spoorassistent, een automatische noodremfunctie, een dodehoekwaarschuwing, detectie van naderend dwarsverkeer bij achteruitrijden, automatische grootlichten en een vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder.
Aan boord
De Koreaanse ingenieurs hebben hun best gedaan om de chassiselementen zo optimaal mogelijk te plaatsen. Zo hebben ze een te grote middentunnel proberen te vermijden door de overbrengingsarm van de vierwielaandrijving en de uitlaatlijn slimmer te integreren onder de vloer van het passagierscompartiment. Hetzelfde geldt voor de achterwielophanging, die niet al te veel ruimte inneemt, met een torsiestang in de voorwielaangedreven versies en een meerarmige oplossing in de vierwielaandrijvers. Op die manier is de Kona ruim ondanks zijn compacte formaat. De passagiers voorin bedienen een zwevend centraal aanraakscherm. De designers hebben geprobeerd om de uitstraling van het model in het interieur door te trekken via de keuze van de kleur voor de knoppen en de ventilatieroosters van de klimaatregeling. Bovendien is de Kona verkrijgbaar met een head-up display, aangepaste multimediaoplossingen en een inductieve lader voor smartphones.
Hawaï
De naam komt van een streek in Hawaï. Net zoals de andere SUV’s Tucson en Santa Fe wil Hyundai met deze autonaam reizen door de Amerikaanse Staten suggereren. De marketingteams van de constructeur hebben trouwens een speciale reeks “Iron Man” bedacht van de 4.165 millimeter lange auto. Die is 40 millimeter breder (1.800 millimeter), staat op 19-duimvelgen met offroadbanden en heeft extra koetswerkbescherming.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!