Na F-Pace komt E-Pace, nog vrij logisch behalve als i-Pace zich daarin komt mengen. De elektrische i-Pace, voorzien voor 2018, is gebaseerd op het onderstel van de F-Pace (parallel met Range Rover Velar), daar waar deze kleinere SUV eerder bij de Range Rover Evoque aanleunt. De bedoeling van de Engelsen is dus duidelijk: na het bijna onverhoopte succes van de F-Pace het SUV-aanbod zo snel mogelijk uitbreiden met een compacter model dat tegelijkertijd ook de sportieve genen van het Britse merk moet uitdragen.
Compacte ruimte
Net geen 4,4 m lang is de nieuweling, op een wielbasis van 2,68 meter. Het gaat hier vanzelfsprekend om een vijfzitter die achter de tweede zitrij toch nog een kofferruimte van 577 liter weet vrij te geven. Hoeveel plaats die tweede rij inzittenden ter beschikking krijgen, moeten we nog afwachten tot we het auto-interieur in de realiteit hebben kunnen ontdekken. Wat we wel al weten is dat de bestuurder zijn informatie kan aflezen van een 12,3” groot TFT-display en op een gloednieuw head-updisplay dat de informatie helderder en in kleur op de voorruit projecteert.
Design
Op designvlak heeft Jaguar zijn sportief DNA willen overplanten naar het compacte SUV-segment, met relatief korte overhangen voor en achter en grote wielen op elke hoek. De neus en de achterzijde ogen vrij typisch Jaguar, in zijaanzicht zie je het profiel van een waterdruppel voor het ruitoppervlak met daaronder vrij gespierde wielkasten. Naast de gewone S, SE-en HSE-uitvoeringen is er ook een R-Dynamic designvariant met uitgesproken sportief karakter. Je kan de E-Pace zelfs bestellen op 21-duimsvelgen!
Oostenrijker
Deze kleinste Jaguar tot nog toe is niet helemaal in aluminium, maar combineert staal met hoge weerstand met aluminium en magnesium waar het grote gewichtswinst oplevert (onder meer motorkap, dak, achterklep, voorste wielkasten zijn in aluminium, net als het gehele onderstel). Omdat de huidige Jaguar-fabrieken praktisch op volle capaciteit draaien zal de E-Pace (net als de i-Pace) bij Magna-Steyr in het Oostenrijkse Graz geproduceerd worden en volgend jaar ook in JLR’s nieuwe fabriek in het Chinese Changshu.
Sportieve aspiraties
De E-Pace is ook de eerste Jaguar die enkel door in huis ontwikkelde, nieuwe tweeliter Ingenium-motoren zal worden aangedreven. In benzineversie leveren deze drukgevulde viercilinders 250 of 300 pk, in dieseluitvoering kan men kiezen uit 150, 180 en 240 pk. De meeste motoren zitten standaard gekoppeld aan de recente negentrapsautomaat van ZF die we al kennen uit de Evoque, de minder krachtige diesels kunnen ook gepaard worden aan de eveneens nieuwe manuele zesversnellingsbak die we al in de F-Type leerden kennen.
4x4 of 4x2
In combinatie met de minst krachtige diesel is er een voorwielaangedreven instapversie die slechts 4,7 l/100 km verbruikt volgens de NEDC-euronorm of 124 g/km uitstoot. Alle andere versies zijn vierwielaangedreven, een standaardsysteem op de minder krachtige diesels en de 250 pk benzinemotor, op de topmotorisaties gaat het om een systeem met meer gesofisticeerde sturing (Active Driveline AWD) dat meer de nadruk kan leggen op de achterwielen voor een sportiever weggedrag (genre F-Pace) en tegelijkertijd kan overschakelen op enkel voorwielaandrijving (bij constante snelheid op snelwegen bijvoorbeeld).
Touch Pro en nog veel meer
Op de E-Pace kunnen heel wat rijhulpsystemen verkregen worden, waaronder dodehoekcontrole, parkeerassistentie, kruispuntoverzicht, automatisch grootlicht, noodstop met voetgangerbescherming, enzovoort. Binnenin kan je gebruik maken van het Touch Pro infotainment met geavanceerde connecitviteit, realtimeverkeersinformatie en shortcuts naar apps op je smartphone. Het Touch Pro maakt daarvoor gebruik van een extra groot aanraakscherm (21:9). In het Verenigd Koninkrijk kan je de E-Pace vandaag al bestellen voor een basisprijs van 28.500 Engelse pond. Omgerekend naar onze tarieven moet je tellen op iets meer dan 35.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!