Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2017 / Kia Stonic, Koreaanse Nissan Juke

Geschreven door David Leclercq op 20-06-2017

De Kia Stonic is de bloedbroeder van de Hyundai Kona en richt het vizier op het B-SUV-segment. Hij heeft de nodige argumenten in huis om het te maken.

Sinds het succes van de Nissan Juke wil iedereen een compacte SUV hebben. Voor een keer zijn de Koreanen niet bepaald de eersten om te reageren, want Renault, Peugeot en heel wat anderen gingen hen al vooraf. Logischerwijze is de Kia Stonic de technische evenknie van de Hyundai Kona die een paar dagen geleden werd onthuld.

Oktober

Het model wordt waarschijnlijk vanaf oktober aangeboden en pakt vooral uit met zijn meer snedige stijl dan de Kona en met een reeks rijhulpsystemen. In het interieur heeft de Stonic trouwens standaard een infotainmentscherm van 7 duim waar als optie een TomTom-navigatie en een hele waaier aan functies en apps mee kunnen worden bediend.

Vier motoren

Het motorenpalet bestaat bij de lancering uit een 1,25-benzine met 85 pk, een 1.4 met 100 pk en de turbodriecilinder van 1,0 liter en 120 pk. Ze worden allemaal gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak in afwachting van een gerobotiseerde zevenbak, die enkel met de driecilinder wordt gecombineerd. De enige dieselmotor in het aanbod is de 1.6 CRDi met 110 pk, maar dat is slechts een aanloopmotor die tegen eind 2018 wordt vervangen door een meer moderne zelfontbrander. Voorlopig staat er bij Kia geen hybride Stonic op de planning. Die zou te veel in het vaarwater van de Niro komen.

Stevige basis

Het platform van de Stonic is uiteraard dat van de Rio en de Hyundai Kona. Het is volledig intern ontwikkeld en bestaat voor 51 procent uit staal met ultrahoge weerstand. Kia geeft aan dat de Stonic een verzorgde stroomlijn heeft met een Cx-waarde van 0,33. Het ophangingsprincipe komt van de Rio en bestaat uit McPherson-veerpoten vooraan en een torsiestang achteraan, wat garant staat voor een gezond en veilig rijgedrag. De constructeur zegt dat veel aandacht is besteed aan rijplezier en dat de eindafstelling wordt verzorgd door het Duitse ontwikkelingscentrum van het merk in Frankfurt.

Veilig

De Stonic kan worden besteld met een enorm aantal veiligheidssystemen zoals een head-up display, een botswaarschuwing, een spoorassistent, dodehoekcontrole, waarschuwing voor naderend dwarsverkeer bij achteruitrijden en een vermoeidheidsdetectie voor de bestuurder. Dat geeft meteen aan hoeveel belang Kia hecht aan het B-SUV-segment, dat volgens de constructeur tegen 2020 nog met 200 procent zou groeien.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten