Op het autosalon van Parijs begint de BMW 3-Reeks aan zijn zevende generatie. Voor de gelegenheid meet de legendarische veertiger zich een het nieuwe huisdesign uit München aan. Hij kan rekenen op een verfijnde stroomlijn om volledig verfrist de strijd aan te kunnen gaan met de Audi A4 en Mercedes C-Klasse. Hij krijgt ook de nieuwe cockpit en het infotainmentsysteem OS 7.0 met stemassistent mee. Maar de berline wil vooral ruimer zijn, met overal extra centimeters. Het dieselaanbod blijft ruim, maar er zijn ook benzines en manuele versnellingsbakken. Een hybride versie laat daarentegen nog op zich wachten. Wanneer de 3-Reeks in maart 2019 op de markt komt, zal die nog niet in de catalogus staan. BMW belooft dat die er vrij snel na de carrièrestart komt, net zoals de M Performance-versie.
Plaats
Deze generatie van de 3-Reeks is 4.709 millimeter lang, 85 millimeter meer dan zijn voorganger. De designers maakten hem ook 16 millimeter breder (1.827 millimeter), wat de spoorbreedte ten goede komt (+ 43 millimeter vooraan, + 21 millimeter achteraan), en 1 millimetertje hoger (1.442 millimeter). De wielbasis groeide met 41 millimeter tot 2.851 millimeter. Daarmee wil de berline zowel voor- als achterin meer ruimte bieden. De koffer is ook praktischer en slikt voortaan 480 liter aan bagage. Naast zijn formaat boekt de 3-Reeks ook vooruitgang op andere vlakken, vooral met zijn stroomlijnwaarde (Cx) van 0,23, tegenover 0,26 voordien. Dat gladde profiel dankt hij aan actieve kleppen in het radiatorrooster, een bijna volledig beklede wagenbodem en luchtgordijnen die de luchtstromen verbeteren.
Veel diesels
In afwachting van de komst van de hybride versie iPerformance (in de loop van 2019) komt de 3-Reeks in de lente op de markt met 2 benzineviercilinders – 320i met 184 pk en 330i met 258 pk – en 4 dieselmotoren. De topversie is de 330d met zijn 265 pk sterke zes-in-lijn, terwijl de 318d, 320d en 320d xDrive (vierwielaandrijving) het bij vier cilinders houden. Zij schoppen het tot respectievelijk 150 en 190 pk. De achterwielaangedreven diesels worden standaard geleverd met een manuele zesversnellingsbak, terwijl alle andere varianten een achttrapsautomaat hebben. In de loop van 2019 wordt een meer sportieve versie van M Performance verwacht. BMW zal meerdere opties voor het onderstel aanbieden om het rijgedrag van de berline aan te passen aan een meer of net minder dynamische rijstijl.
Veiligheid
Uiteraard ontsnapt de 3-Reeks niet aan het veiligheidsopbod, met allerlei hulpsystemen die de Beier semizelfstandig maken, van automatisch inparkeren tot een automatische noodrem met voetgangerdetectie. Los van al deze systemen die de auto moeten controleren als bestuurder een fout maakt of verstrooid is, kan de berline ook met adaptieve laserkoplampen worden besteld met een lichtbundel die wel 530 meter ver draagt. De cockpit is hertekend, met een nieuw stuurwiel en een nieuw ontwerp voor de tunnel tussen de voorstoelen nu de handrempook is vervangen door een knopje voor een elektrische parkeerrem. Als optie kijkt de bestuurder op een digitaal instrumentenbord van 12,3 duim met daarnaast een scherm van 10,25 duim. Het OS 7.0 van BMW omvat een nieuwe stemassistent die reageert op het commando “Hey BMW”. Bepaalde functies kunnen ook met gebaren worden geactiveerd. Maar de iDrive-draaiknop is nog steeds van de partij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!