Het portfolio van de nieuwe BMW X5 wordt loop 2019 uitgebreid met een plug-inhybride variant, de xDrive45e iPerformance. Met deze oplaadbare variant probeert BMW een passend antwoord te formuleren op de nieuwe WLTP-normen en slim te anticiperen op de aangepaste regelgeving rond dit type voertuigen, die overal in Europa ter discussie staat.
80 kilometer op elektriciteit
De BMW X5 xDrive45e iPerformance wordt aangedreven door een zes-in-lijn op benzine, een 3 liter-krachbron die goed is voor een vermogen van 286 pk. De elektrische module doet daar nog eens 112 pk bij, zodat het gecombineerde maximumvermogen van het plug-inhybride aandrijfgeheel 394 pk ontwikkelt. Het maximale koppel piekt op 600 Nm. De eDrive-technologie leunt op lithium-ionbatterijen met extra capacteit, al communiceert BMW nog geen concrete cijfers. We weten wel dat de plug-inhybride X5 een elektrische autonomie van 80 kilometer belooft.
Prestaties van een echte BMW
De prestaties van de xDrive45e iPerformance zijn die van een echte BMW: 0 tot 100 km/u in 5,6 seconden en een topsnelheid van 235 km/u voor een gemiddeld normverbruik van 2,1 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 49 gram per kilometer. Verder onderstreept BMW geen concessies te hebben gedaan om het ecologische karakter van deze variant te optimaliseren, zelfs de off-roadmogelijkheden blijven overeind. De actieve ophanging en de integrale xDrive-aandrijving zijn standaard, maar je verliest wel 150 liter aan kofferruimte. Al blijft een laadvolume van 500 liter aanvaardbaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!