Hoewel het Hypercar-reglement in 2021 van kracht werd, hadden alleen Toyota en het onafhankelijke team Glickenhaus aan de competitie deelgenomen met deze nieuwe generatie bolides. Jammer echter voor het spektakel, maar de Amerikaanse David had duidelijk niet de middelen om het op te nemen tegen de Japanse Goliath, en de komst van Peugeot en zijn originele 9X8 kon door een gebrek aan betrouwbaarheid evenmin iets aan de situatie veranderen.
Maar 2023 belooft anders te zijn, met naast de komst van Vanwall in de eredivisie ook die van Cadillac, Ferrari en Porsche. Het FIA WEC-seizoen 2023 zal echter nog andere veranderingen kennen, die we hieronder even overlopen.
Wie kan Toyota kloppen?
Toyota start het FIA WEC-seizoen 2023 met een Toyota GR010 Hybrid die al twee seizoenen ervaring heeft, maar grondig herzien werd. De proloog op Sebring liet zien dat de Japanse hypercar nog altijd de maatstaf van het veld is. Maar de concurrentie organiseert zich en de nieuwkomers zullen in het oog gehouden moeten worden.
Te beginnen met Cadillac. Hoewel de Amerikaanse constructeur slechts één Cadillac V-Series.R per jaar zal inschrijven, staan er drie aan de start van de 24 Uur van Le Mans. De V-Series.R, die snel en betrouwbaar is en gerund wordt door een performant en ervaren team, vormt de belangrijkste concurrent voor de Toyota's.
Er zal ook rekening moeten worden gehouden met Ferrari, dat tijdens privétests alles in het werk heeft gesteld om zijn 499P op een onbetwistbaar competitief niveau te brengen. De LMH uit Maranello is er niet om een bijrol te vervullen en lijkt beter voorbereid dan die andere bolide met steigerend paard... uit Duitsland.
Porsche zal namelijk twee officiële 963's opstellen en later in het seizoen volgen nog twee privébolides, maar dat grotere aantal zal niet noodzakelijk een voordeel zijn. De LMDh uit Weissach liet tijdens de 24 Uur van Daytona afgelopen januari een klein gebrek aan tempo en betrouwbaarheid zien. Laten we hopen voor de Belg Laurens Vanthoor dat dit wordt opgelost.
LEES OOK Interview: Laurens Vanthoor (Porsche 963)
Hetzelfde geldt voor Peugeot, dat zijn 9X8 zonder achtervleugel maar nu wel betrouwbaarder heeft gemaakt. Het valt nog te bezien of de Franse LMH ergens anders dan op het atypische circuit van Le Mans competitief kan zijn. Ten slotte zouden de twee onafhankelijke constructeurs Glickenhaus en Vanwall misschien kunnen schitteren, maar het is twijfelachtig. Deze teams met zeer beperkte middelen zullen moeilijk kunnen concurreren met de officiële armada's van de grote constructeurs .
LMH en LMDh: hoe zit dat?
Hoewel de hoofdklasse Hypercar heet, gaat het eigenlijk om twee verschillende soorten prototypes: de LMH (Le Mans Hypercar) en de LMDh (Le Mans Daytona hybrid).
Laten we beginnen met de gemeenschappelijke punten. Het maximaal toegestane vermogen in de LMH en LMDh is vastgesteld op 500 kW (680 pk), zowel met enkel de verbrandingsmotor als in de hybridemodus. In beide gevallen moet de carrosserie een stijl hebben die doet denken aan de productiemodellen van het merk. Het minimumgewicht is 1.030 kg voor iedereen, maar kan worden aangepast aan de BoP. Voor de rest verschillen de twee categorieën van elkaar.
Een LMH wordt door de constructeur vanaf nul ontworpen: chassis, hybride aandrijflijn, elektronica, carrosserie. LMH's hebben daarom vierwielaandrijving in hybridemodus en achterwielaandrijving wanneer ze louter de verbrandingsmotor gebruiken. Anderzijds hebben constructeurs meer vrijheid op het gebied van stijl en aerodynamica, zoals blijkt uit de Peugeot 9X8, die geen traditionele achterspoiler heeft. Glickenhaus, Ferrari, Peugeot, Toyota en Vanwall namen deel met LMH's
In overeenstemming met een meer ‘Amerikaanse’ filosofie die de IMSA (International Motor Sports Association) wenst, is de LMH meer gestandaardiseerd. De constructeurs moeten een ‘onderstel’basis kiezen van de vier goedgekeurde fabrikanten: Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca. Het elektrische gedeelte van de aandrijflijn is gemeenschappelijk voor alle LMDh's en wordt geleverd door Williams Advanced Engineering, Bosch en XTrac. In 2023 doen alleen Cadillac en Porsche mee met LMDh-machines.
LMP2: wie volgt JOTA op?
Regerend kampioen JOTA Sport zal het met slechts één auto moeten doen omdat het met een privé-Porsche 963 in de topcategorie actief is. Het Belgische WRT-team, dat in 2021 bij zijn eerste kennismaking met de discipline de WEC-titel en Le Mans won, zal na een minder productief seizoen in 2022 naar de top willen terugkeren.
Het team onder leiding van Vincent Vosse zal twee Oreca 07's opstellen. Het #31 zal worden toevertrouwd aan Sean Gelael, Robin Frijns en Ferdinang Habsburg, terwijl #41 de terugkeer van Louis Deletraz en Robert Kubica zal betekenen, naast Rui Andrade. Het Belgische team zal op zijn hoede moeten zijn voor de twee Alpine A470's – omgebouwde Oreca 07's – terwijl twee andere teams met Prema Racing en United Autosport een paar Oreca 07's zullen inzetten. Twee andere teams nemen genoegen met één auto: Inter Europol Competition en Vector Sport.
GTE AM: het jaar van de Iron Dames?
2023 betekent het einde van een tijdperk, met het laatste GTE-seizoen. Terwijl de GTE Pro-klasse is verdwenen, blijft de GTE Am-klasse bestaan, voorbehouden aan Pro-Am teams met de verplichte aanwezigheid van een Gentleman Driver. Met nog veertien GTE-AM's in 2023, waaronder een dozijn Porsche 911 RSR-19's en Ferrari 488 GTE's, drie Aston Martin Vantage AMR's en een Chevrolet Corvette C8.R ingeschreven door Corvette Racing, zal het het veld aan allure niet ontbreken. Laatstgenoemde is de favoriet om de wereldtitel en de 24 Uur van Le Mans te winnen.
Maar andere teams zullen zeker om de titel strijden. Te beginnen met de inmiddels beroemde Iron Dames. De Belgische Sarah Bovy, de Deense Michelle Gatting en de Zwitserse Rahel Frey, die in 2022 zeer succesvol waren aan het stuur van een Ferrari 488 GTE met drie podiumplaatsen in de laatste drie races van het seizoen, gaan op zoek naar hun eerste overwinning in het World Endurance Championship, of zelfs in de 24 Uur van Le Mans. Hoewel hun auto fluorescerend roze blijft, zal het nu een te duchten Porsche 911 RSR-19 zijn.
De 24 Uur van Le Mans belangrijker dan het WEC
In 2023 viert de 24 Uur van Le Mans zijn honderdjarige bestaan, en dit jubileum is niet vreemd aan de overvloed aan inschrijvingen in de hoofdklasse van het FIA WEC. Na een afwezigheid van 50 jaar aan de top van de hiërarchie keert Ferrari in 2023 niet toevallig terug in een categorie die in 2021 werd gelanceerd.
En de aanwezigheid van Cadillac en Porsche met fabrieksteams heeft hetzelfde doel: de honderdste editie van de 24 Uur van Le Mans winnen. Dat prestige straalt zeker af op het kampioenschap als geheel, maar het laat ook zien hoezeer de etmaalrace in Le Mans het World Endurance Championship overtreft qua imago en marketingpotentieel.
Het bewijs wordt geleverd door de 9X8 van Peugeot, die zeker origineel is, maar vooral gemaakt is voor het circuit van Le Mans, met zijn lange rechte stukken, snelle bochten en relatief vlakke wegdek. Peugeot heeft duidelijk alles op dit evenement gezet, zelfs als dat betekent dit dat de Franse constructeur het moeilijk krijgt in de andere FIA WEC-races, te beginnen met Sebring en zijn zeer hobbelige circuit.
Lees het FIA WEC 2023-dossier in AutoGids 1121 van 15 maart 2023.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!