Wie van de drie, dat is ook in 2022 de vraag in het Wereldkampioenschap Rally (WRC). De afgelopen seizoenen werden gedomineerd door Toyota Gazoo Racing, met drie opeenvolgende titels als resultaat. Maar Hyundai was er een aantal keer erg dicht bij, met verschillende vicetitels voor onze landgenoot Thierry Neuville. Als derde hond speelde Ford de rol van scherprechter.
De spelers zijn dezelfde gebleven, maar ze beschikken wel over nieuw wapentuig. Hyundai rekent op de nieuwe i20 N en Toyota op de nieuwe GR Yaris, maar bij M-Sport gaan ze voor een compleet nieuw model. De Fiesta wordt immers vervangen door de Ford Puma.
De legende
Dat lijkt een vreemde combinatie, een SUV die gaat rallyrijden. Tot je de in paarse Red Bull-kleuren gestoken Rally1-machine ziet: want die oogt echt geweldig. Het is overigens niet de eerste keer: denk maar aan de Mini Countryman WRC waarmee Prodrive destijds kwam aanzetten.
M-Sport zet drie wagens in: voor Adrien Fourmeaux/Alexandre Coria, voor Craig Breen/Paul Nagle en voor Fergus Greensmith/Jonas Andersson. Maar ook negenvoudig WRC-kampioen Sébastien Loeb zal enkele rally's beslechten met de nieuwe Ford Puma Rally1.
Hybride rallykracht
Net zoals zijn rivalen rekent de nieuwe Ford Puma ST Rally1 op een hybride aandrijfgeheel waarbij de 1,6-liter turbobenzine die het WRC sinds 2017 gebruikt, wordt gekoppeld aan een gestandaardiseerde elektromodule die een elektromotor van 136 pk combineert met een batterijpakket van 3,9 kWh.
Het duurt ongeveer 25 minuten om het gestandaardiseerde accupakket volledig op te laden. De batterijen zorgen niet voor een constante ondersteuning van de verbrandingsmotor, die vanaf 2022 op fossielvrije brandstoffen draait, maar geven een kortstondige boost tussen twee bochten. Het systeemvermogen mag niet krachtiger worden dan 500 pk, om Groep B-toestanden te vermijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!