Met zwier en vooral consistente resultaten slaagde de West-Vlaamse piloot erin om de titel in het wereldkampioenschap Formule E binnen te rijven. Het is geleden van Jacky Ickx in 1982 (in de uithoudingskoers) dat een Belgische piloot nog zo'n titel behaalde in een internationaal kampioenschap van naam en faam. Met zijn prestatie maakt de Kortrijkzaan ook een einde aan zeven jaren zonder titel en gekenmerkt door talrijke schaduwrollen of moeilijke periodes in de Formule 1 met McLaren.
Nu het lid van het Mercedes-EQ Formula E Team de rijdersbeker in de Formule E behaalde kan hij deze titel toevoegen aan de eerdere die hij won in de Formule Renault 2.0 (2012) en GP2 (2015). Stoffel Vandoorne, een grote hoop van de Belgische autosport, brak zijn vleugels toen hij tijdens de seizoenen 2017 en 2018 bij McLaren in de F1 aan de zijde van Fernando Alonso startte, tijdens de desastreuze samenwerking tussen het Britse team en Honda.
Reconversie en reconstructie
Belaagd door een politiek sluwe Alonso, wiens talent niet was verminderd, zakte Vandoorne weg tijdens zijn twee McLaren-seizoenen, maar hij verloor zijn talent niet. Mercedes rekruteerde hem als reserve- en simulatorcoureur voor het F1-team en vanaf het seizoen 2018-2019 werd hij een vaste waarde in het nieuwe team van het merk uit Stuttgart in voor het elektrische eenzitterkampioenschap, de Formule E dus.
In zijn eerste seizoen behaalt hij een pole en een podium. De Belgische coureur zal zijn talent ook inzetten in het World Endurance Championship (WEC) in LMP1 tijdens de 6 uren van Spa 2019 en de 24 uren van Le Mans. In beide races eindigt hij op de derde trede van het podium achter de twee officiële Toyota's, die op dat moment dominant blijken.
Met wisselend succes gaat hij verder in de Formule E, waarbij het niveau van de eenzitter met het sterlogo nogal inconsistent is, zowel qua prestaties als qua betrouwbaarheid. Het seizoen 2020-2021 staat in het teken van pech voor Vandoorne, die zijn teamgenoot Nyck de Vries de titel ziet veroveren. Hij rondt zijn programma af door deel te nemen aan het WEC in LMP2 met het gerenommeerde JOTA-team.
2022: kroning en bevrijding
Het Formule E-seizoen 2021-2022 was Mercedes' afsluiter in de discipline en Vandoorne's laatste als lid van het Duitse team. Met een combinatie van panache, consistentie en opportunisme schoof Stoffel zichzelf onmiddellijk als titelkandidaat naar voren en miste zijn doel niet door met grote consistentie het wereldkampioenschap te winnen, met 15 top 10-finishes uit 16 races, waaronder 13 top 5-finishes en 7 podiums, waaronder een prestigieuze overwinning in Monaco. Dit alles vergezeld van twee polepositions en één snelste ronde.
WORLD CHAMPION ????
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) August 14, 2022
???????? 2022 Hana Bank #SeoulEPrix | @svandoorne @MercedesEQFE pic.twitter.com/CAyzVrrajk
Voor Stoffel Vandoorne bewijst deze titel dat hij zijn kwaliteiten nog niet verloren heeft tegenover een veld van zeer hoog niveau, waarvan het merendeel van de piloten geen mal figuur zouden slaan in de Formule 1. De toekomst voor de West-Vlaming ligt in Frankrijk, want volgend seizoen blijft hij in de Formule E racen maar dan DS Penske met als enige ambitie het verlengen van zijn titel.
Het valt nog te bezien of hij ook zal kunnen aankloppen bij enkele teams uit de Hypercar-categorie en zal mikken op de overwinning in de 24 uren van Le Mans en de WEC-titel. Zo niet in 2023, waarom dan niet in 2024 met WRT en BMW?
Ter info: de eerste Belgische wereldkampioen in een FIA-categorie in het moderne tijdperk was Guillaume De Ridder in het RX2E in 2021. Voordien was Jacky Ickx al tot wereldkampioen gekroond in het WK Endurance in 1982 en 1983, met Porsche.
Ook was Tom Colsoul al eens wereldkampioen Cross Country Worldcup Bajas, maar dan als copiloot.
Foto's: ABB Formula E World Championship
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!