Naar aanleiding van de beperkende coronamaatregelen is de Brusselse Vijfhoek omgevormd tot een groot woonerf, al heeft de hoofdstad het liever over een ontmoetingszone. De voetgangers mogen de hele breedte van de straat gebruiken en hebben altijd voorrang op auto's, die een maximumsnelheid van 20 km/u opgelegd krijgen. Maar voldoet deze beslissing wel aan de criteria van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zoals dat uitgelegd wordt in een omzendbrief van 9 september 2013?
Want deze wettekst stelt dat dergelijke zone pas geïnstalleerd mag worden als er een specifieke bewegwijzering is, als het weggennet aangepast wordt, als er contact wordt opgenomen met de Directie Beleid en als er overleg geweest is met de buurtbewoners. Aan de eerste drie voorwaarden wordt min of meer voldaan, maar van overleg met de buurtbewoners is geen sprake. Omdat het snel moest gaan, want er lag bijzonder weinig tijd tussen de beslissing en de installatie van de ontmoetingszone. Toch maakt de Stad Brussel zich geen juridische zorgen...
De autoriteiten verzekeren ons dat ze contact opgenomen hebben met de verschillende actoren, maar geven toe dat ze geen echt debat met de buurt georganiseerd hebben. Ze vergaten ook de brandweer te contacteren, die niet te spraken was over deze beslissing. Het gaat om een urgente, tijdelijke maatregel, verduidelijkt de Stad Brussel. Deze ontmoetingszone zou na 3 maanden geëvalueerd worden. Bovendien zou deze zone het voetgangers en fietsers makkelijker moeten maken om de 'social distancing' te behouden, nu ze de breedte van de volledige weg mogen benutten. Alleen trams hebben voorrang.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!