Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Brussel / Plan voor minder parkeren op straat in Brussel

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-02-2021

Een voorontwerp van ordonnantie, ingediend door minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt, wil grijze zones creëren in Brussel om het parkeren op straat sterk te beperken via een hoog tarief.

Als je geen auto's kan zien, dan vormen ze ook geen probleem. Dat lijken de ambities te zijn van de Brusselse regering. Het Good Move-plan wil al 65.000 parkeerplaatsen op straat schrappen binnen het Brussels Gewest tegen 2030. Maar dat lijkt niet genoeg te zijn. Een van de nieuwe hefbomen die minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil gebruiken, is de creatie van grijze zones om het parkeren weg van de straat te verplaatsen. Het voorontwerp van ordonnantie is duidelijk bedoeld om automobilisten naar openbare (en vaak privaat uitgebate) parkings te pushen.

Afschrikkend tarief

Het dagblad l'Écho wist ons afgelopen weekend te vertellen dat de Brusselse overheid off-street parking wil promoten. Het voorontwerp van ordonnantie wil die van 2009 vervangen. Nast de rode, groene en blauwe zones zouden er nu grijze zones bij kunnen komen. Bij die laatsten zal het parkeren op straat een pak duurder worden dan in de publieke parkeergarages. Bovendien zou de parkeerprijs kunnen afhangen van het type voertuig en zelfs "het socio-economische profiel van het huishouden".

Parkinguitbaters zullen echter aan bepaalde criteria moeten voldoen om 'publiek' genoemd te mogen worden en om zo de Brusselse automobilist te verleiden om zich daar te parkeren. De grijze zones zullen rond deze parkeergarages worden ingevoerd. Bovendien maakt het voorontwerp het mogelijk om boetes en vergoedingen te innen via een dwangmechanisme zonder verplichting om via de rechtbank te gaan.

Druk op de gemeenten

Het voorontwerp is net zo dwingend naar de gemeenten toe. Ze zullen worden bestraft als ze deze ordonnantie niet toepassen, indien hij wordt goedgekeurd door het parlement. Als ze de regels niet toepassen, zullen deze gemeenten niet meer in aanmerking komen voor bepaalde gewestelijke subsidies en wordt de betaling voor parkeerproducten opgeschort. Het is een reactie op het feit dat tot nu toe, van de 19 gemeenten, er slechts 9 zijn die een 'PACS'-parkeerplan hebben ingevoerd, dat nochtans werd verplicht door het Brussels Gewest. Kortom: de burgemeesters worden gevraagd om de regels te volgen.

Brussel is Parijs niet

Heel wat Europese steden hebben min of meer efficiënte en dure parkeerstrategieën ingevoerd om het gebruik van de (ondergrondse) parkeergarages te stimuleren om zo het verkeer van bezoekers te beperken en om bewoners van naburige wijken aan te moedigen om het openbaar vervoer of zachte mobiliteit te gebruiken om zich te verplaatsen. Parijs heeft bijvoorbeeld een zeer agressieve beleid dat de parkeerplaatsen op straat sterk beperkt. Maar volgens een interview van l'Écho met Roland Cracoo, CEO van Interparking, heeft Brussel niet dezelfde aantrekkingskracht als Parijs: "Als niemand nog naar Brussel komt, zullen we allemaal verliezen, ook de parkinguitbaters". Met dit voorontwerp nog bovenop de algemene zone 30 en de toekomstige stadstol, is er een risico dat bedrijven zich zullen verplaatsen naar buiten de stad.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten