Het is duidelijk dat het idee van een kilometerheffing voor auto's die Brussel binnenrijden nog niet helemaal rond is. Vanmorgen zei Elke Van den Brandt, de nieuwe Brusselse minister van Mobiliteit (Groen), in een interview voor L'Echo dat Brussel "niet de luxe heeft om te wachten" op de belasting per kilometer. Voor haar moet de toegang tot de hoofdstad dus onderworpen worden aan een belasting, waarvan het tarief afhangt van het tijdstip en het type wagen. In haar plannen zou deze maatregel binnen vijf jaar moeten worden ingevoerd.
Time out
Maar dat wordt al tegengesproken. De Brusselse minister Sven Gatz (Open VLD) vindt dat de uitingen van de nieuwe minister voorbarig zijn. Hij zegt dat "het geschreven staat in het regeerakkoord dat het Brussels Gewest, als onderdeel van het nationaal Klimaatplan, samen zal werken met het Vlaams en Waals Gewest over een intelligente kilometerheffing in Brussel. Aangezien de Waalse en Vlaamse regeringen nog niet gevormd zijn en dit overleg nog niet heeft plaatsgevonden, is elke verklaring van een lid van de Brusselse regering voorbarig." Kortom, voor hem is er geen sprake van alleen handelen, onafhankelijk van de andere gewesten.
Tussen de twee
Alles hangt duidelijk af van de interpretatie van de teksten. In het regeerakkoord wordt de "wens tot" uitgedrukt door een mogelijk samenwerkingsakkoord. Daarom wordt aan de kant van het kabinet van Elke Van den Brandt geschat dat, als de samenwerking niet slaagt, het noodzakelijk is om verder te gaan, en dit voor 2024. Kortom, de regering zit nu al niet op dezelfde golflengte...
Ook de MR
Open VLD is niet de enige partij die de uitspraak van de nieuwe minister betwist. Aan de kant van de MR is men voor een herziening van de belastingen op auto's. Het idee van de Waalse liberalen is om een progressieve fiscale bonus in te voeren op basis van de 'ecoscore', een interregionaal hulpmiddel dat rekening houdt met verschillende ecologische parameters in auto's. Maar de MR wil absoluut geen aanvullende belasting. "Brussel is geen eiland dat onafhankelijk leeft van de andere Gewesten, terwijl er een grotere visie nodig is voor Brusselse kwesties en er nagedacht moet worden aan de gevolgen van een kilometerheffing die in akkoord met Vlaanderen en Wallonië zou worden ingevoerd. Het risico op een belastingverhoging, ingevoerd door de twee andere Gewesten, zou de economische aantrekkingskracht van Brussel verminderen en duur uitvallen voor Brusselse automobilisten... zonder de mobiliteitsproblemen op te lossen!", aldus afgevaardigden Françoise Schepmans en Vincent De Wolf.
Vind ons volledige dossier met het standpunt van alle partijen over de toekomst van de mobiliteit
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!