Brussel “heeft niet de luxe om te wachten” op de kilometerheffing. Dat zegt Elke Van den Brandt, de nieuwe Brusselse minister van Mobiliteit (Groen), in een interview met L'Écho. De toegang tot de hoofdstad met de auto zal dus onderhevig zijn aan een belasting, waarvan de prijs zal afhangen van de tijd en het voertuig. Met andere woorden: het zal duurder zijn tijdens de piekuren en goedkoper met een auto met lage uitstoot. Dit tolgeld kan alleen maar voor de Vijfhoek gelden, maar het is niet uitgesloten dat het voor de hele regio zal worden toegepast. De LEZ-camera’s zullen worden gebruikt om de doortocht te registreren, de factuur wordt daarna naar de automobilisten gestuurd. De Brusselaars mogen een vermindering van hun jaarlijkse belasting verwachten. Maar de pendelaars niet.
Alternatieven vinden
De minister wijst erop dat het hoofddoel is om de files te verminderen en de levenskwaliteit van de Brusselaars te verbeteren. Zijn hoopt dan ook dat sommige forenzen hun gedrag zullen veranderen door hun aankomst in Brussel uit te stellen. Maar bovenal wil ze de mensen overhalen om andere vervoersmiddelen te gebruiken. Ze belooft een enorme investering in het openbaar vervoer, parkeerplaatsen en veilige infrastructuur voor fietsers. Het plan omvat ook “technologieën om alle vormen van mobiliteit te integreren” en “het geïntegreerd vervoersbewijs voor het openbaar vervoer”. En als de andere regio’s het tolheffingsspel niet willen meespelen, zal Brussel “geen 10 jaar wachten”. Het voorziet de invoering van de stedelijke tolheffing voor binnen 5 jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!