Van Brussel een voorbeeldige stad maken: dat is het idee van de volgende Brusselse regering (met PS, écolo, Défi en Open VLD). Het idee is om de mobiliteit aan te pakken, en dan vooral de ontwikkeling van de metro. De planning voor Lijn 3 (Albert-Noordstation-Bordet) is bevestigd en hij zou operationeel moeten zijn in 2024 voor het eerste deel en 2030 voor het tweede deel, als alles goed verloopt.
Zone 30
Dat gezegd zijnde, de regering is ook van plan om van Brussel een voorbeeldstad te maken op vlak van automobiliteit. Het idee? De zone 30 veralgemenen, die nu beperkt is tot de perimeter binnen de kleine ring, en dat vanaf 1 januari 2021. Het zou om een ommekeer gaan van de huidige situatie, want in 2017 hadden de PS, Défi en CDH het voorstel van Pascal Smet – toenmalig minister van Mobiliteit – geweigerd. Een detail: de assen die als structureel worden beschouwd, worden niet betrokken door het plan. De beleidmakers baseren zich op een Vias-rapport om deze beslissing te maken. En voor Brussel zou het niet anders gaan dan voor Rijsel (vanaf 31 oktober 2019) of Parijs (2020).
Wat vinden we?
Deze maatregel zou de snelheid van 50 of zelfs 70 km/u op sommige lanen beperken tot 30 km/u. Is deze maatregel interessant op vlak van verkeersveiligheid? Misschien, want minder snelheid betekent ook minder zware botsingen, of het nu tegen een voetganger of een fietser is. Dat gezegd zijnde, lijkt het vanzelfsprekend dat deze maatregel ook het vervuilingsniveau van auto’s zal doen toenemen. Aan 30 km/u rijden gaat voor veel auto’s (met verbrandingsmotor) in de 2e versnelling, waarbij er meer CO2 en fijne deeltjes worden uitgestoten dan in 3e of 4e aan 50 km/u… Een studie door de universiteit van Gent geeft echter aan dat de CO2- en NOx-emissies dalen met 25% wanneer de snelheid wordt beperkt van 50 naar 30 km/u. Maar het onderwerp is zeer betwistbaar, wat de UGent ook erkent: “het effect op de vervuiling hangt af van de auto en de motor. Wat vast staat, is dat rijden aan een constante snelheid minder vervuilt”. We zijn niet zeker dat rijden aan 30 km/u de files zal doen afnemen, want de verkeersstroom riskeert ook te worden aangetast. Het goede nieuws is dat de ‘structurele’ assen gespaard worden van deze maatregelen, wat neerkomt op de grote lanen die de stad penetreren. We weten echter nog niet welke dat zullen zijn.
Het doel?
Het lijkt voor de hand liggend: de regering wil auto’s weren uit Brussel. En deze overgang naar zone 30 is een uitstekende manier om dat te doen, want de fiets, steps en het openbaar vervoer zullen waarschijnlijk vanzelf interessanter worden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!