Het Hermann-Debroux-viaduct wordt met de grond gelijk gemaakt. Maar nog niet direct. De regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft in een eerste lezing het Richtplan van Aanleg (RPA) goedgekeurd. Dit plan omvat de vernietiging van het beroemde viaduct dat de E411 met de Delta verbindt. Het ondersteunt gemiddeld 35.000 auto’s per dag. De nieuwe plannen laten nog steeds ruimte voor auto’s aan het oppervlak, maar dat zal gedeeld worden met andere transportmogelijkheden. Het wordt een stadsboulevard met ruimte voor trams (een uitbreiding van lijn 8); fietsers en zwakke weggebruikers. Een overstapparking staat ook op de planning.
Illegaal
Het viaduct dat in 1973 in gebruik werd genomen is slechts een klein deel van een oorspronkelijk plan om een stedelijke snelweg te bouwen. Eigenlijk moest de as toegang bieden tot de Europese wijk. Uiteindelijk werd hij geblokkeerd bij Delta, in het kader van een compromis. Het werd namelijk “illegaal” gebouwd, zonder bouwvergunning, en dat provoceerde de gemeentelijke autoriteiten. Voor hen was het niet genoeg om te verhinderen dat de E411 Brussel zou binnenkomen. Toch blokkeerde het viaduct nog steeds de as bij Delta, in de buurt van station Brussel-Luxemburg. De vernietiging van de constructie staat gepland voor binnen een paar jaar. Die zal uiterst voorzichtig moeten gebeuren, vooral omdat het viaduct de gemeente Oudergem doorkruist. De gemeente is al tegenstander van de bouw ervan sinds de jaren ’70.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!