Sinds 2013 zijn nieuwe auto’s uitgerust met een klimaatregeling die het duurdere gas R1234yf gebruikt. Dat kwam in de plaats van R134a, het middel dat tot dan toe gebruikt werd maar door Europa verboden werd voor gebruik in auto’s vanaf 2013. R134a is nochtans nog altijd aanwezig in heel wat auto’s, aangezien het niet mogelijk is om de modellen van voor 2013 te converteren naar het nieuwe koelmiddel. Op zich niet slecht voor de eigenaars van die oudere wagens, want de R1234 is duurder dan de R134 bij het hervullen (wat gemiddeld om de twee jaar moet gebeuren). Maar dat voordeel dreigt te verdwijnen. Waarom? Door de wet van vraag en aanbod en het vooruitzicht van een sterk verminderde productie.
Europese richtlijn
In het kader van de F-Gas-richtlijn is de verkoop van alle systemen met R134a sinds 2015 verboden in Europa. De fabrikanten van het gas hebben hun productie dan ook teruggeschroefd. Maar de vraag houdt aan. De prijzen zijn hierdoor gestegen met 50 procent in twee jaar tijd. Momenteel hebben de garages en dealers de meerkosten aanvaard zonder te al te grote gevolgen voor de klant. Maar dat kan veranderen, want de marge zit op de limiet. Dat zal wellicht niet verbeteren. Het koelmiddel is vanaf 2022 niet meer toegelaten in de Europese Unie in grote koelsystemen voor commercieel gebruik. Het blijft mogelijk om het middel te verdelen voor auto’s, maar de zeldzaamheid kan de prijs na deze deadline nogmaals doen stijgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!