Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Bedrijfswagens: nieuwe fiscaliteit in 2020

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-10-2017

De federale overheid heeft de knoop doorgehakt over de aftrekbaarheid van bedrijfswagens, al dan niet met hybride aandrijving. Vanaf 1 januari 2020 moeten zowel bedrijven als zelfstandigen een bepaalde formule toepassen.

OPGELET – Belangrijke update (12 december): Het wetsvoorstel is aangepast. De verhouding voor plug-in hybrides daalt naar 0,5 kWh/100 kilo (met een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km). Voertuigen die deze verhouding niet halen en waar geen equivalent met verbrandingsmotor van bestaat, zien hun theoretische uitstoot vermenigvuldigd met 2,5. De definitieve wet wordt eind 2017 gestemd.

Dit wordt vanaf 2020 de ‘toverformule’ voor de aftrek van auto- en brandstofkosten voor bedrijven en zelfstandigen: 120% - (0,5 x brandstofcoëfficiënt x CO2/km). De brandstofcoëfficiënt bedraagt 1 voor diesels (ook dieselhybrides), 0,95 voor benzines (ook benzinehybrides) en 0,9 voor auto’s op CNG die niet meer dan 11 fiscale pk halen (anders wordt het 0,95). De aftrekbaarheid kan niet zakken tot minder dan 50%, behalve voor auto’s die meer dan 200 g CO2/km uitstoten en maar voor 40 procent aftrekbaar zijn. Het percentage kan ook niet meer boven 100% procent stijgen. Het is dus afgelopen met de 120% aftrekbare elektrische auto’s. Voor hybrides is er een speciale regeling: halen ze geen batterijopslagcapaciteit van minstens 0,5 kWh/100 kg wagengewicht, dan wordt de aftrekbaarheid berekend op basis van de CO2-uitstoot van hetzelfde model met verbrandingsmotor. Bestaat er geen equivalent met verbrandingsmotor, dan wordt de uitstoot met 2,5 vermenigvuldigd. Let wel: deze regel geldt voor auto's die zijn gekocht (besteld) vanaf 1 januari 2018. Als je bestelbon dateert van 31 december 2017 of eerder ontsnap je nog aan dit nieuwe systeem.

Concrete voorbeelden

Laten we bij wijze van voorbeeld een gezinswagen met meerdere motorversies bekijken.

  • Met een dieselmotor die 98 g CO2/km uitstoot, bedraagt de aftrekbaarheid 120% - (0,5 x 1 x 98) = 71%.
  • Door te kiezen voor een dieselmotor met 110 g CO2/km zakt de aftrekbaarheid naar 120% - (0,5 x 1 x 110) = 65%.
  • De benzinemotor stoot 112 g CO2/km uit. Met de brandstofcoëfficiënt van 0,95 bedraagt de aftrekbaarheid 120% - (0,5 x 0,95 x 112) = 66,8%.
  • De plug-inhybride met 204 pk en 36 g CO2/km heeft een batterij die meer dan 0,5 kWh/100 kg opslaat. De aftrekbaarheid is dus 120% - (0,5 x 0,95 x 36) = 102,9. Maar aangezien het percentage niet meer dan 100% kan bedragen, wordt dat 100%.
  • De plug-inhybride met minder dan 0,5 kWh/100 kg stoot normaal 40 g CO2/km uit, maar door de ongunstige verhouding moet je de CO2-uitstoot van hetzelfde model met verbrandingsmotor nemen. De formule wordt dan 120% - (0,5 x 0,95 x 112) = 66,8%.
  • De plug-inhybride met minder dan 0,5 kWh/100 kg stoot normaal 40 g CO2/km uit, maar door de ongunstige verhouding én de afwezigheid van een equivalent met verbrandingsmotor moet de CO2-uitstoot met 2,5 vermenigvuldigd worden (hier dus een totaal van 100 g). De formule wordt dan 120% - (0,5 x 0,95 x 2,5 x 40) = 72,5%.
  • De CNG-variant haalt een uitstoot van 95 g CO2/km. Hier bedraagt de aftrekbaarheid dus 120% - (0,5 x 0,9 x 95) = 77,25%.

Wat er verandert

Er wordt gesleuteld aan de aftrekbaarheid van auto’s, die vandaag schommelt tussen de 50 en de 100 procent, of zelfs 120 procent in het geval van volledig elektrische auto’s, wat een interessante stimulans was om deze aandrijving een duw in de rug te geven. Die percentages gaan in de toekomst omlaag, maar ze blijven nog steeds afhankelijk van de CO2-uitstoot. De meeste auto’s blijven tussen de 50 en de 100 procent zitten (ongetwijfeld voor bestelwagens), maar voor modellen met een zeer hoge CO2-uitstoot zou dat naar 40 procent zakken.

CO2 is niet hetzelfde als vervuiling

In zijn verklaring verwijst Michel naar “de meest vervuilende voertuigen”, wat nog maar eens toont dat onze politici het onderscheid niet kunnen maken tussen CO2 en vervuiling. Broeikasgassen (zoals CO2) dragen namelijk weliswaar bij aan de klimaatverandering, maar vervuilen geenszins de luchtkwaliteit, in tegenstelling tot vervuilende gassen, die verantwoordelijk zijn voor zure regen en ademhalingsproblemen (HC, fijnstof, NOx,…). Het is jammer om te zien dat de regering zo slordig en met zo weinig kennis van zaken werkt. Het zou goed zijn om dat onderscheid duidelijker te maken, zodat de twee parameters beter kunnen worden gecontroleerd en zodat we naar een meer rechtvaardige fiscaliteit en een duurzame toekomst kunnen evolueren.

Jacht op elektrische auto’s

Een andere verandering is dat zuiver elektrische auto’s niet langer 120 procent aftrekbaar zullen zijn zoals vandaag, maar ‘slechts’ 100 procent vanaf 2020. Die maatregel zou deels retroactief werken, omdat elektrische voertuigen die al zijn ingeschreven op dezelfde manier zullen worden behandeld als nieuwe auto’s. Ook dat is teleurstellend, want dit soort aandrijving en zijn alternatieven zouden net moeten worden gestimuleerd voor een overgang naar een meer duurzaam transport met minder gevolgen voor het milieu. We wijzen er daarom graag nog eens op dat een elektrische auto (EV), in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, liefst 2,5 keer minder CO2 uitstoot tijdens zijn levenscyclus (productie, gebruik en recyclage) dan een voertuig met een verbrandingsmotor. Een EV stoot namelijk 9 ton CO2 uit in zijn hele levensloop, terwijl een klassieke auto aan 22 ton komt. Het verschil is overduidelijk, zelfs al ‘kost’ het meer om een EV te bouwen en te recycleren door de batterijen. Maar de nuluitstoot (of erg lage uitstoot, want die hangt uiteraard af van de manier waarop de stroom is opgewekt – groen, nucleair, gas, olie) compenseert meer dan genoeg voor de ‘meerkost’.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten