Het controversiële project “Cash for car” van de Regering-Michel werd eind maart van dit jaar ingevoerd, maar blijkt in de praktijk niet echt aan te slaan. Het systeem, waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een maandelijks, belastingvrij mobiliteitsbudget, zou sinds zijn invoering een paar maand geleden slechts een twintigtal mensen hebben verleid. Dat gebrek aan interesse kwam trouwens al duidelijk aan het licht in onze mobiliteitsenquête, waar slechts 5 procent van de ondervraagden aangaf iets te voelen voor de formule en 78 procent zei er helemaal niets van te willen weten. Ook andere studies van bijvoorbeeld SD Worx of de FOD Mobiliteit komen tot gelijkaardige conclusies. Daarom zou de Regering-Michel volgens onze collega’s van La Libre van plan zijn om heel wat van de toelatingsbeperkingen van het systeem op te heffen. Zo zou de regering dit mobiliteitsbedrag volgens een wetsontwerp dat La Libre kon inkijken willen uitbreiden naar “werknemers die geen bedrijfswagen hebben maar die er volgens de bedrijfswagenpolitiek van het bedrijf wel recht op zouden hebben”. Dat verandert veel, want tot op heden waren de voorwaarden om zo’n maandelijkse vergoeding te kunnen opstrijken veel strenger, vooral om “fiscale optimalisatie” te vermijden. Zou de versoepelde wet dan tot meer misbruik kunnen leiden?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!