Op een paar jaar tijd is de dominantie van de diesel in heel wat segmenten gekenterd. Begin dit jaar zijn voor het eerst sinds 1997 zijn in België meer benzines dan diesels ingeschreven. Dat fenomeen is zo’n beetje overal in Europa voelbaar. Volgens de Franse start-up Bonnie&Car, die is gespecialiseerd in de begeleiding van particulieren bij de tweedehandsverkoop van hun auto, zou dit al sterk voelbaar zijn op de markt. Het eerste gevolg daarvan is dat de herverkoopwaarde van diesels sterk daalt. Maxime Grandjean, de oprichter van de start-up, vertelde onze collega’s van het magazine Le Parisien: “De gebruiksprofielen zijn grondig veranderd. Op landelijke schaal [voor Frankrijk, nvdr] lopen heel wat huishoudens het risico om veel geld te verliezen, zoals bij een immobiliënkrach”.
Ook in België
Voor België geldt dezelfde vaststelling. Volgens de Vlaamse mobiliteitsorganisatie VAB is de prijs van tweedehandsdiesels de afgelopen jaren in elkaar gezakt en zal die nog verder dalen. Dat is de wet van vraag en aanbod. Vijf jaar geleden was 61 procent van de tweedehandsauto’s die VAB verkocht een diesel, vandaag is dat nog maar 16 procent. We horen vergelijkbare geluiden bij Traxio, de federatie die Belgische garages vertegenwoordigt. “Onze concessiehouders weten dat ze hun verkoopnetwerk voor tweedehandswagens moeten aanpassen en dat ze zich meer met benzines en hybride auto’s moeten bezighouden,” zo vertelt woordvoerder Philippe Decrock, “We kunnen die diesels ook niet naar de buurlanden uitvoeren, want daar zien we dezelfde trend. Dieselwagens gaan nu vooral naar Afrika”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!