In 2011 reed 75,3 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in ons land op diesel. Dat was de periode van de CO2-premies. Sindsdien zijn de belastingen en accijnzen geëvolueerd, vooral dan in Vlaanderen. Zonder te vergeten dat heel wat hybride modellen zijn verschenen. En ook de dreiging om bepaalde steden in eigen land of in het buitenland niet meer in te mogen met diesels begint door te wegen. Het overwicht van diesel kalft dus maand na maand af.
Diesel de rug toegekeerd
In de eerste twee maand van 2017 is de bocht pas echt ingezet. Voor het eerst in 20 jaar is de diesel niet langer de favoriete motor van de Belg wanneer hij een nieuwe auto koopt. Hij is goed voor nog ‘maar’ 47,1 procent van de inschrijvingen. Het benzineaandeel is gestegen van 23,5 procent in 2011 naar 48 procent in 2017. In dat geheel zijn hybrides goed voor 4 procent marktaandeel. De overige procentjes gaan naar lpg-auto’s (steeds minder), CNG-auto’s (steeds meer) en elektrische voertuigen.
Ook elders
Deze ommekeer in de voorkeur van automobilisten zien we niet enkel bij ons. Ook in Frankrijk daalt de interesse voor diesels, met in maart nog 47 procent van de nieuwe inschrijvingen, tegenover 73 procent in 2012. En dat ondanks een bonus-malussysteem dat nog steeds enkel op CO2-uitstoot is gebaseerd en dat dus diesels bevoordeelt. Dat consumenten toch hun keuze aanpassen, ligt ongetwijfeld aan de plaatselijke overheden die proberen om diesels uit de stad te weren, en dan vooral in Parijs. Dieselwagens krijgen trouwens een minder gunstig ecovignet dan benzines.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!