Mazda heeft een benzinemotor ontwikkeld met een compressieontsteking zoals bij een diesel: de SkyActiv-X. Deze motorisatie komt deze zomer aan bij de dealers. De officiële cijfers zijn nu ook bekend. De 2.0 4-cilinder SkyActiv-X met vonkgestuurde compressieontsteking ontwikkelt 180 pk en 224 Nm. Hij wordt ook gekoppeld aan een milde hybridisatie van 24 V. De constructeur uit Hiroshima geeft aan dat het gemiddelde verbruik op 4,3 l/100 km ligt, wat neerkomt op 96 g CO2/km (NEDC 2.0) voor de Sedan met 16-duims velgen.
In detail
De vijfdeurs Hatchback heeft een gemiddelde cyclus van 4,4 l/100 km en 100 g CO2. Met 18-duims velgen is dat 4,5 liter en 103 gram. Met automaat neemt het verbruik nog toe met 0,7 tot 0,9 liter. Volgens de WLTP-cyclus heeft de gemiddelde cyclus een verbruik van 5,4 l/100 km voor de Sedan en 5,5 liter voor de Hatchback, beiden met 16-duims velgen. Dat betekent respectievelijk een uitstoot van 122 en 125 gram.
De prijzen
Mazda heeft ook de prijzen voor de Mazda 3 SkyActiv-X onthuld, die evenveel kost als Sedan of als Hatchback. Om van deze ongekende motorisatie te genieten, moet er €1.500 extra op tafel worden gelegd vergeleken met een SkyActiv-G. Zo start de SkyActiv-X SkyDrive Business bij €27.590. Dit type motor is ook beschikbaar als SkyDrive Sport (€29.490) en SkyCruise (€30.590). De automaat kost €1.500. De SkyCruise met i-Activ-vierwielaandrijving is er enkel als Hatchback en kost €32.090.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!