De experten van de regering-Michel willen zogezegd de voordelen afnemen van wat zij “nephybrides” noemen: dikke, plug-in hybride functiewagens waarvan de herlaadbare batterij enkel wordt gebruikt om via de lage CO2-uitstoot een aantrekkelijk fiscaal regime te kunnen gebruiken, terwijl ze in werkelijkheid toch nooit elektrisch rijden. “De” oplossing leek te zijn gevonden: de aftrekbaarheid geldt enkel voor plug-in hybrides die per 100 kilo wagengewicht minstens 0,6 kWh batterijcapaciteit hebben.
Doel gemist
Onze collega’s van Fleet.be hebben hun rekenmachine bovengehaald om na te gaan welke PHEV’s vandaag nog volledig aftrekbaar blijven voor de belastingen van bedrijven en zelfstandigen. Het resultaat is op zijn zachtst gezegd verrassend. Van de 26 modellen op de markt die ze hebben bestudeerd, kunnen er slechts 4 aanspraak maken op de maximale aftrekbaarheid. En dat zijn geen kleine ecowagentjes:
- Audi Q7 e-Tron (een dikke SUV met een dieselmotor)
- Kia Optima Sportswagon (een grote break)
- Mitsubishi Outlander PHEV (een SUV)
- Porsche Panamera S 4-E Hybrid (een sportieve prestigeberline)
Geen kleine modellen
Tenzij je een Audi Q7 of een Porsche Panamera kan betalen, rijden professionele gebruikers van plug-in hybrides doorgaans met compacte berlines zoals de Audi A3 e-tron, Hyundai Ioniq PHEV, Toyota Prius PHEV en Volkswagen Golf GTE. Er zijn verder nog de eenvolumer BMW 225xe Active Tourer en de compacte SUV’s Kia Niro PHEV en Mini Countryman PHEV. Die zullen vanaf 2020 dus allemaal fiscaal worden afgestraft. Tenzij het bedrijf genoeg budget vindt voor een Kia Optima SW of een Mitsubishi Outlander, of als ze overstappen op een elektrische auto, met alle bijhorende beperkingen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!