Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Chinese autobouwer koopt site Opel Antwerpen

Geschreven door Hans Dierckx op 01-04-2019

Na jarenlange leegstand is er eindelijk een overnemer voor de voormalige Opel-site in Antwerpen. De Chinese constructeur Mah Hau gaat er elektrische auto’s bouwen.

OPGELET Aprilvis!

Sinds Opel eind 2010 de productielijn stillegde in Antwerpen, staat de fabriekshal leeg. Al die tijd zocht het Havenbedrijf naar een nieuwe investeerder voor de reusachtige site aan de Noorderlaan, en nu heeft eindelijk iemand zich aangemeld.

De Chinese fabrikant Mah Hau gaat er vanaf begin 2021 elektrische auto’s bouwen, te beginnen met de 1/04 (foto), een jaar later zal ook de grotere 2/04 er van de band rollen. De 1/04 zal een rijbereik van 300 kilometer hebben, voor een heel concurrentiële verkoopprijs van circa 18.000 euro.

Zoals ThunderPower

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) is alvast in de wolken met deze miljoeneninvestering: ‘het is geen geheim dat wij een absolute prioriteit maken van de overstap naar groene en duurzame mobiliteit. We verwelkomen deze nieuwkomer in Antwerpen dan ook met open armen, want nu binnenkort ook in de buurt van Charleroi elektrische auto’s (ThunderPower, red.) gebouwd zullen worden, kon Vlaanderen natuurlijk niet achterop blijven.’

Het gaat om een gelijkaardige constructie als het Waals Gewest eind vorig jaar sloot met het Taiwanese ThunderPower, dat de voormalige Caterpillar-site in Gosselies overneemt. Daar draagt het Waals Gewest 50 miljoen van de totale investering van 175 miljoen euro, een bedrag dat deels op de Maagdeneilanden is ondergebracht.

In Antwerpen bedraagt de investering 150 miljoen euro, waarvan het Vlaams Gewest de helft voor zijn rekening neemt. De eerste schijf is alvast overgemaakt naar een in Panama gevestigde dochteronderneming van Mah Hau.

1.700 banen

De nieuwe fabriek zou goed moeten zijn voor 1.700 banen. Eerstdaags wordt gestart met de rekruteringen. De woordvoerder van Mah Hau was bereikbaar voor verder commentaar, helaas begrepen we hem niet.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten