Dare Forward 2030 heet dat ambitieuze plan, waarbij de groep "de kampioen wil worden in de strijd tegen de klimaatveranderingen'. Voor de consument betekent dat vooral dat hij vanaf 2030 niet meer moet gaan aankloppen bij PSA, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Opel of Jeep voor een wagen met verbrandingsmotor. Tenzij je in de States bij een dealer binnen zou stappen. Daar beperkt Stellantis zijn ambitie tot elektrificering tot 50 procent van het gamma.
Om die woorden enigszins concreet te maken gaf Tavares meteen al de eerste schetsen mee van een volledig elektrische Jeep die in 2023 zijn opwachting zal maken. RAM komt dan weer in 2025 met een 1500 BEV pick-up op de markt.
Waarmee ineens is gezegd dat de inspanningen niet stoppen bij de personenwagens. Ook de utilitaire vloot moet dus zijn steentje bijdragen, al lijkt Stellantis daar toch meer te neigen naar waterstof als oplossing. Alleszins voor de grotere bestelbussen.
CO2-neutraal tegen 2038
Propere eindproducten zijn niets als ze niet op een ecologische manier gemaakt kunnen worden. Vandaar dat Stellantis ook in zijn assemblagefaciliteiten stevig wil snoeien in de uitstoot. Tegen 2030 dient die al 50% lager te liggen om dan in 2038 volledig CO2-neutraal te zijn.
Naar dienstverlening toe ziet de groep eveneens de nodige heil in onlineverkoop. Tegen 2030 wil het een derde van zijn wagens zo aan de man brengen. Dat zal op zijn beurt de nodige duiten moeten bijdragen aan de beoogde 300 miljard euro netto inkomsten die de groep tegen het einde van het decennium op de bankrekening hoopt te krijgen. Vooral interessant nieuws voor de aandeelhouders, aangezien Stellantis daar ineens hogere dividenden aan koppelt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!