Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Economie / Introductie van nieuwe modellen weegt op winst BMW

Geschreven door Klaas Janssens op 12-11-2018

BMW lanceert de ene na de andere nieuwigheid. En dat hoge ritme zorgt voor hoge kosten. Zo hoog dat ze dringend op de rem moeten gaan staan.

BMW moet dringend besparen. De stijgende ontwikkelingskosten zorgen er immers voor dat het bedrijfsresultaat tijdens het derde trimester met 27% daalde. Aan de oorzaak liggen verschillende factoren. Zoals het hoge ritme waarmee de Beierse constructeur nieuwigheden blijft lanceren, waarbij naast de X5 en 8 Reeks vooral de lancering van de nieuwe 3 handenvol geld kost. Intussen blijven ze investeren in de ontwikkeling van elektrische aandrijftechnologie en autonome rijsystemen.

De omstandigheden zitten evenmin mee. Denk maar aan de ongunstige wisselkoersen, aan de hogere grondstofprijzen en aan het spierballengerol tussen China en de Verenigde Staten, die verder aan de winstmarges knagen. Ook de talloze terugroepacties en de introductie van de WLTP-emissienorm laten zich voelen. BMW staat dan ook voor de uitdaging om te besparen, zonder aan het ontwikkelingsritme te raken. Er zullen dus financiële maatregelen genomen moeten worden om de enigszins teleurstellende cijfers op te smukken.

3 miljard euro

Chief Financial Officer van BMW Nicolas Peter, geeft toe dat er "aanvullende maatregelen" nodig zijn. Zoals het verlagen van de bedrijfskosten en de productiekosten, zodat ze niet hoeven te tornen aan de investeringen die nodig zijn om de nieuwe producten ook op een langere termijn concurrentieel te houden tegenover de steeds sterkere concurrentie. Aan het objectief van een jaarlijkse cashflow van 3 miljard euro wordt vooralsnog niet geraakt, aldus Peter.

De verkoop vormt geen probleem, want BMW blijft meer en meer wagens verkopen. Maar de operationele marge dit jaar bedraagt amper 4,4%, tegenover 8,6% in 2017.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten