De vergroening van de bedrijfswagenfiscaliteit heeft als gevolg dat sinds 1 juli 2023 bestelde auto’s met een verbrandingsmotor, inclusief plug-inhybrides, hun fiscale aftrekbaarheid vanaf 2025 stapsgewijs zien dalen om in 2028 op nul procent uit te komen. Dat betekent dat de werkelijke kostprijs of TCO (total cost of ownership) van dit soort auto’s omhooggaat.
Het is echter niet zo dat een stekkerhybride van de ene dag op de andere niet meer fiscaal interessant is geworden: voor wie zijn plug-inhybride snel in gebruik kan nemen, is die kostenstijging al bij al nog redelijk te noemen. Zeker in vergelijking met klassieke benzine- en dieselvoertuigen.
Fiscale aftrekbaarheid PHEV's
Terwijl een doorsnee benzine- of dieselauto dit en volgend jaar een fiscale aftrekbaarheid heeft van zo’n 50 tot 70 procent, zijn plug-inhybrides die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten én een voldoende grote accu hebben, nog tot en met 2024 gezegend met een fiscale aftrekbaarheid die varieert van 96 tot 100 procent. Nadien daalt dat percentage ook bij dat soort auto’s jaarlijks, om in 2028 eveneens op nul uit te komen. De brandstofkosten van plug-inhybrides zijn tot en met 2026 nog voor de helft aftrekbaar.
Als we uitgaan van een onderneming waarvan het boekjaar en het kalenderjaar gelijklopen, is een plug-inhybride die bijvoorbeeld begin 2024 (of nog vroeger) kan worden geleverd, fiscaal altijd interessanter dan een diesel of benzine. De gemiddelde fiscale aftrekbaarheid is namelijk hoger als die initieel 100 procent in plaats van bijvoorbeeld 60 procent bedraagt.
100% aftrekbaar
Een plug-inhybride die volgens de bestaande regeling recht heeft op een volledige fiscale aftrekbaarheid en die op 1 januari 2024 wordt geleverd, geniet over dat hele eerste boekjaar nog van 100 procent aftrek, in 2025 van 75 procent en in 2026 en 2027 respectievelijk 50 en 25 procent. Over een looptijd van vier jaar is die PHEV gemiddeld 62,5 procent fiscaal aftrekbaar, bij een driejarige gebruiksperiode is dat 75 procent. Dat is nog altijd interessanter dan de aftrekbaarheid van een benzine- of dieselauto, die bij een initiële aftrekbaarheid van 60 procent na dezelfde vier jaar uitkomt op 48,75 procent en op drie jaar op 56,6 procent.
Belangrijk in dit verhaal: hoe langer de plug-inhybride op zich laat wachten, hoe minder interessant hij wordt op fiscaal vlak. Het is dus de moeite om op zoek te gaan naar een snel leverbare PHEV voor een zo interessant mogelijke fiscaliteit.
Gunstige CO2-bijdrage
De daling van de fiscale aftrekbaarheid heeft een grote impact, maar het is vooral de flinke stijging van de sociale zekerheidsbijdrage (beter bekend als de ‘CO2-bijdrage’) die firmawagens met een verbrandingsmotor voor werkgevers erg duur maakt. Op dat vlak is er goed nieuws voor plug-inhybrides. Initieel werd ervan uitgegaan dat de vermenigvuldiging van de berekende solidariteitsbijdrage van toepassing zou zijn voor álle niet-volledig elektrische auto’s. Na een verduidelijking door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid blijkt nu dat plug-inhybrides en auto’s die bij de berekening uitkomen op de minimumbijdrage, vrijgesteld zijn van het multiplicatoreffect.
Dat betekent dat de stijging van de verschuldigde bijdrage met een factor 2,25 in 2023 en 2024, een factor 2,75 in 2025, een factor 4 in 2026 en een factor 5,5 vanaf 2027 niet van toepassing is op plug-inhybrides of benzinewagens met een uitstoot van maximaal 97 g/km of diesels met maximaal 79 g/km uitstoot.
Privédoeleinden
Een vergelijkende rekensom maakt veel duidelijk. Een sinds 1 juli bestelde benzineauto met een CO2-uitstoot van 130 g/km ziet zijn maandelijkse bijdrage al meteen stijgen van 71,47 euro naar 160,80 euro voor de rest van 2023 en voor heel 2024. De daaropvolgende jaren klimt het verschuldigde maandbedrag tot 196,54 euro in 2025, 285,88 euro in 2026 en zelfs 393 euro per maand vanaf 2027… en dat is dan nog zonder rekening te houden met de jaarlijkse indexering, die de genoemde bedragen vanaf 2024 nog verder zal doen stijgen. Plug-inhybrides ontspringen daarentegen de dans en blijven genieten van de minimumbijdrage, die in 2023 31,34 euro bedraagt en in de volgende jaren enkel geïndexeerd wordt.
Ter herinnering: de CO2-bijdrage is alleen verschuldigd voor auto’s die worden bestuurd door werknemers die de bedrijfsauto ook voor privédoeleinden mogen gebruiken. Zelfstandigen (eenmanszaken) of zaakvoerders van een vennootschap met een zelfstandig statuut zijn ervan vrijgesteld.
Laag voordeel alle aard
Een ander voordeel dat fiscaal als ‘echt’ beschouwde plug-inhybrides nog altijd genieten ten opzichte van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor, is dat de belasting op het Voordeel van Alle Aard berekend wordt op slechts 4 procent van de fiscale cataloguswaarde. Ter vergelijking, bij een doorsnee benzine- of dieselauto zit je al snel aan 10 procent of meer.
Concreet betekent dat dat wie als bestuurder van een door het bedrijf betaalde auto belast wordt op een Voordeel van Alle Aard, er alle belang bij heeft dat het om een plug-inhybride exemplaar gaat, om minder nettoloon te hoeven afstaan. Ook in dat opzicht blijft een plug-inhybride dus zinvol.
-
Diesel vs. Plug-in: de tco-vergelijking
Wij gingen na hoeveel het verschil in totale kostprijs bedraagt tussen een vandaag bestelde BMW 320e plug-inhybride en een 320d met dieselmotor. We vertrokken van een full lease-prijs op basis van 48 maanden en 25.000 kilometer en gingen ervan uit dat de stekkerversie 60 procent van de tijd elektrisch rijdt (en dus 40 procent op benzine). In onze berekening van de volledige TCO, die we maakten met de hulp van de CarCostAdvisor van EuroFleet Consult, blijkt het initiële verschil in maandelijkse leaseprijs van 64,82 euro in het voordeel van de diesel uiteindelijk om te slaan in een voordeel van 228,04 euro op maandbasis voor de plug-inhybride als we ook rekening houden met fiscaliteit en verbruik.
Zelfs met de dalende fiscale aftrekbaarheid blijft er dus een businesscase voor snel leverbare plug-ins bestaan. Tegelijk houdt de bestuurder van de 320e uit ons voorbeeld op maandbasis 120 euro meer nettoloon over dan bij de diesel, als gevolg van de lagere VAA-bijdrage. Wanneer de plug-inhybride pas vanaf 2025 of 2026 wordt ingezet, ligt de TCO ervan systematisch hoger, maar ook dan blijft hij nog altijd voordeliger dan de diesel, vanwege de veel lagere CO2-bijdrage, het lagere brandstofbudget en de minder hoge verkeersbelastingen. Ook de winst op het vlak van het Voordeel Alle Aard blijft aanzienlijk bij de keuze voor een plug-inhybride.
-
Elektrisch altijd interessanter
In dit hele verhaal mogen we niet vergeten dat de keuze voor een volledig elektrische firmawagen vandaag op het vlak van total cost of ownership zonder enige twijfel de interessantste is. Voor de bestuurder is het Voordeel van Alle Aard van een elektrische auto even voordelig als dat van een plug-inhybride, terwijl de werkgever met een EV nog veel langer blijft genieten van een volledige (bij bestellingen tot en met 2026) of erg hoge (voor bestellingen vanaf 2027) fiscale aftrekbaarheid. Ook voor elektrische auto’s blijft de CO2-bijdrage trouwens laag en wordt ze niet vermenigvuldigd zoals bij benzines en diesels.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!