Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Games en Multimedia / Betterstreet: app om wegdekschade te melden

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-06-2018

Met de app Betterstreet kunnen mensen problemen met het wegennet in hun gemeente aangeven. In een veertigtal Waalse steden wordt de app gecombineerd met een platform waar burgers de wegenwerken kunnen opvolgen.

Betterstreet is actief in (vooral) het Franstalige deel van België en sinds kort ook in Frankrijk. Het is een systeem waarmee zowel burgers als overheden de staat van de openbare weg kunnen beheren. Iedereen kan er gaten, defecte verkeerslichten, ontbrekende of versleten verkeersborden, afgetakelde vangrails, verzakte trottoirs, obstakels op de weg en dergelijke meer aangeven. Voor de inwoners van 42 Waalse en een 15-tal Franse gemeenten wordt zo’n aangifte ook gekoppeld aan een opvolging, met een ontvangstbevestiging, de behandeling en de eventuele oplossing van het gesignaleerde probleem. Het is niet verboden om Betterstreet in andere gemeenten te gebruiken. Die krijgen dan ook een melding, maar zijn niet verplicht om de burger vervolgens op de hoogte te houden van de opvolging ervan.

In de praktijk

Betterstreet-gebruikers kunnen eenvoudig problemen aan het wegdek aangeven. Het volstaat – nadat je je hebt ingeschreven – om via de mobiele app (in de App Store en Google Play) een foto te maken van een probleem en dan aan te geven in welke categorie het valt. Voor je dat alles doorstuurt, kan je nog een commentaar toevoegen. Mensen zonder smartphone kunnen ook een foto met begeleidende tekst uploaden via een website. In de 42 Franstalige gemeenten die al in het project zijn ingestapt, mogen ze zich daarna dus aan een opvolging per mail verwachten. Volgens Betterstreet zou op die manier zowat 75 procent van de problemen opgelost geraken. Het lijkt in elk geval aan te spreken, want maandelijks worden duizenden problemen gemeld.

Platform

Betterstreet biedt niet enkel een mobiele app en een online-formulier om een tip met foto door te sturen. Openbare diensten krijgen een tool om de meldingen te ontvangen, te beheren en op te volgen. Ook alle aanvragen en interventies van de technische dienst worden er gecentraliseerd. Zo kunnen openbare werken en tussenkomsten worden gepland en gecontroleerd. Als de gemeente niet bevoegd is, kan ze de informatie naar de juiste dienst doorsturen. In België zijn zoals gezegd enkel nog maar Waalse gemeenten ingestapt, maar niets weerhoudt Vlaamse steden en dorpen om hetzelfde te doen. Al zal er dan wel nog wat werk moeten worden gemaakt van de soms dramatisch slechte Nederlandse vertalingen op de platformen van het systeem

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten