Corona Direct heeft 5.000 klanten aangeboden om gedurende een jaar de app te testen in ruil voor een lagere verzekeringspremie en tankkaarten. Caro, zoals de toepassing heet, bepaalt het profiel van de bestuurder en geeft tips om beter te rijden. Hoe het concreet werkt? Een bakje, de Caro-link, wordt vastgemaakt in het interieur of in het handschoenkastje gelegd en is verbonden met een Android-smartphone uitgerust met de app die de rijstijl analyseert. Caro gebruikt hiervoor de gps van de gsm, Bluetooth, de versnellingsmeter van de telefoon en een gyroscoop.
Vermomde zwarte doos
Zonder het met zoveel woorden te zeggen, is het een zwarte doos die de snelheid, de kracht van de acceleratie, de brutaliteit of zachtheid waarmee je remt, het telefoongebruik in de auto, de snelheid in bochten en dergelijke meer detecteert. Het project, ontwikkeld door de Universiteit Gent, de start-up Sentiance, de specialist in zuinig rijden DrivOlution en Corona Direct probeert verschillende profielen op te maken aan de hand van het gedrag achter het stuur. Het is de bedoeling om na te gaan of een ‘rustige’ rijstijl echt veiliger is dan een ‘sportieve’ rijstijl, om vervolgens de verzekeringspremie te kunnen aanpassen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!