Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Games en Multimedia / Connected cars: waarom 5G?

Geschreven door David Leclercq op 01-06-2017

De technologie is zelfs in Azië nog niet gelanceerd, maar toch heeft Continental het nu al over 5G voor de geconnecteerde auto’s van morgen? Maar wat zijn de voordelen van 5G?

Continental, althans die afdeling van de Duitse groep die zich bezighoudt met auto-uitrusting, gaat in zee met de Japanse telecommunicatiespecialist NTT DOCOMO om zo het pad te effenen voor het toekomstige 5G-netwerk van de geconnecteerde auto’s van morgen. Deze technologie mag dan nog in zijn kinderschoenen staan, ze maakt het uitwisselen mogelijk van veel grotere datavolumes in veel geringere tijd dan momenteel het geval is. Bovendien is de zogeheten latentietijd of reactiesnelheid een stuk beter.

Baanbrekend

“Met 5G zijn we een stap vooruit”, verklaart Johann Hiebl, directeur van de afdeling Continental Infotainment en Connectivity, er meteen aan toevoegend dat “de connectiviteit tussen voertuigen de prioriteit is binnen ons programma. Maar om de voordelen van een geconnecteerd voertuig optimaal te kunnen benutten hebben we bandbreedte, snelheid en reactievermogen nodig in de draadloze netwerken van morgen”. Naar zijn zeggen zou het systeem volledig operationeel moeten zijn in 2022.

Vereiste autonomie

De toekomst van de automobiel kan niet zonder een hoogstaande connectiviteit. Snelheid is al even cruciaal, want ze helpt de veiligheid (communicatie tussen voertuigen) verbeteren. Het autonome rijden dat er zit aan te komen zal niet alleen meer afhangen van de sensoren in de auto, maar in nog grotere mate van de betrouwbaardere voorspellende rijstrategieën die een beroep doen op de informatie die voertuigen via de cloud met elkaar uitwisselen. Daarvoor zullen die voertuigen eerst een plaats op het “internet zelf” moeten krijgen voor het uitwisselen van gegevens echt een versnelling hoger kan schakelen.

4G niet krachtig genoeg

Het probleem is echter dat de huidige norm voor draadloze communicatie hier niet op berekend zijn. Met 5G daarentegen kunnen deze toepassingen allemaal worden in gebruik genomen. “De 5G-technologie maakt tot 1 miljoen verbindingen per vierkante kilometer mogelijk, wat een pak meer is dan wat er met 4G gehaald wordt”, verduidelijkt Robert Gee die bij Continental verantwoordelijk is voor Product, Software & Connected Solutions and Telematics Systems Engineering. Dat blijkt ook in de praktijk, het 5G-netwerk beschikt over voldoende capaciteit om probleemloos ultra-HD-video’s via gsm te versturen.

10 Gb/seconde

“De manier waarop de nieuwe mobiele 5G-standaard in staat zal zijn om voertuigen met andere weggebruikers en de infrastructuur te connecteren overtreft al uw verwachtingen”, weet Robert Gee. Met een doelstelling van 10 Gb per seconde (Gpbs) kan de latentietijd drastisch worden verminderd tot 1 milliseconde (ms), wat nieuwe diensten heel vlot toegankelijk zal maken. Denk maar aan updates in hoge resolutie (van kaarten bijvoorbeeld) maar ook aan het delen van de informatie van autosensoren met andere voertuigen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten