In België heeft u met uw Coyote- of Wikango-kastjes of -apps niets te vrezen. Hetzelfde geldt voor de applicaties Waze en online-navigatiesystemen zoals TomTom Live. In Frankrijk is er geen probleem voor deze systemen zolang ze de wetgeving uit 2012 respecteren, die radarwaarschuwingen vervangt door 'risicozones' en 'gevarenzones'. Ook Duitsland aanvaardt deze systemen sinds kort. Ze blijven daarentegen streng verboden in Oostenrijk en Zwitserland, net zoals de flitspaalmeldingen in je navigatiesysteem. Vergeet die dus niet uit uw gps- of smartphonegeheugen te wissen voor u de grens over gaat. En uw Coyote of Wikango trekt u beter uit de stekker en steekt u in de koffer.
Coyote en Wikango, die de twee belangrijkste spelers zijn op de markt van de radarverklikkers, hebben verschillende internationale netwerken zonder meerkost. Zo is Coyote volop operationeel in Duitsland, België, Spanje, het Franse vasteland, Italië, Luxemburg, Nederland, Polen, de Tsjechische Republiek en het Verenigd Koninkrijk. Wikango bestrijkt echter niet dezelfde zones en kent bovendien ook dekking buiten Europa: Duitsland, Australië, België, China, Spanje, de Verenigde Staten, Finland, het Franse vasteland, Hong Kong, Italië, Maleisië, Marokko, Noorwegen, Nederland, Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Singapore en Zweden.
TomTom Live van zijn kant dekt de acht volgende landen: Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Nederland, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Maar op andere toestellen uit het Live-gamma is het gedekte gebied nog groter en mag je aan die acht landen nog het volgende lijstje toevoegen: Andorra, Oostenrijk, Denemarken, Spanje, Finland, Gibraltar, Ierland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Polen, de Tsjechische Republiek, Sint-Maarten, Zweden en Vaticaanstad. Voor live flitsmeldingen moet je uiteraard Zwitserland uit die lijstjes schrappen. De andere Live-diensten werken in zowat de hele EU.
Voor wat de smartphone-applicaties betreft, bieden de Coyote- en Wikango-apps dezelfde dekking als de specifieke apparaatjes. Er zijn nog alternatieve oplossingen, waaronder het erg populaire Waze, dat bij Google hoort. Dat systeem dekt 110 landen en werkt volgens de Web 2.0-filosofie met informatie-uitwisseling. De gegevenskwaliteit hangt dus sterk af van het aantal gebruikers in een land en van hun betrouwbaarheid. Hoewel bepaalde menu's het mogelijk maken om de flitswaarschuwing te activeren in landen waar dat illegaal is, kan dat je daar wel een boete opleveren of zelfs een in beslag genomen auto. Je mag ook niet vergeten dat in het buitenland vaak roamingtarieven gelden op de gegevensuitwisseling omdat dergelijke apps een Edge- of 3G-verbinding vereisen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!