De verticale trillingen van de auto omzetten in elektrische energie. Daar werkt Audi op dit moment aan. Het merk met de vier ringen is bezig met de ontwikkeling van een technologie rond een elektrische ophanging met elektriciteitsgeneratoren. Bij elke beweging van het chassis zou dan elektriciteit geproduceerd worden. Plots zullen hobbels, gaten en verkeersdrempels het voordeel hebben dat ze het verbruik lichtjes doen dalen door de alternator te ontlasten.
Vooral op kleinere wegen
Volgens de eerste studies van Audi is het verbruiksvoordeel op autosnelwegen maar klein (0,06 liter per 100 kilometer). Het wordt echter interessanter op de kleinere wegen (0,21 liter per 100 kilometer, goed voor 5 gram CO2/km). Dit systeem zal het verbruik dus een beetje verminderen tijdens ritten op wegen met veel bulten en binnen stedelijke zones die bezaaid zijn met verkeersdrempels. En aangezien dit systeem kleine elektrische motoren nodig heeft, wordt de auto de facto uitgerust met een gestuurde demping die onder andere ook beschikt over een functie die het chassis in bochten vlak houdt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!