Gran Turismo 7 is een racetitel waar de liefhebbers al heel lang naar uitkijken. Niet enkel voorganger Gran Turismo Sport was een beetje magertjes, ook Gran Turismo 6 was eigenlijk meer GT5.5 dan een echt nieuwe game. In dit jubileumjaar – de reeks bestaat 25 jaar – trakteert het Japanse Polyphony Digital dan eindelijk weer op een volwaardige titel. Mocht je het gemist hebben, we hebben in dit artikel alles uit de doeken gedaan over Gran Turismo 7. Nu richten we ons op de speelervaring. En die is… goed.
Handje vasthouden
Al van het eerste startscherm voelt Gran Turismo 7 completer aan dan het eerder kale, maar daardoor ook duidelijke, Gran Turismo Sport. Er zijn mooie filmpjes over de geschiedenis van de automobiel, prachtige shots van de juweeltjes van wagens die in de game zitten, en je wordt in een echte carrièremodus geleid in plaats van gedropt te worden tussen honderden races waarbij je zelf je weg moet kiezen.
Nu is dat handje vasthouden misschien een domper voor de ongeduldige gamer onder ons. Ook wij als fans van de Gran Turismo-reeks vonden het soms wat te traag gaan. Het epicentrum van de singleplayermodus is het GT Café, waar barman Luca je menukaarten voorschotelt met races in thema (Franse hatchbacks, Amerikaanse musclecars, Japanse rallyhelden, …) en andere opdrachten om je autoverzameling op te bouwen en circuits vrij te spelen. Geen probleem als je op een progressieve manier wil spelen, frustrerend als je van in het begin de vrije keuze wil hebben. Zelfs na zo’n 15 uur speeltijd hadden we nog niet alle circuits; volgens de testrichtlijnen die we hebben gekregen, zou je zo’n 25 uur nodig hebben om een “compleet beeld” van Gran Turismo 7 te krijgen.
Verzamelpunten
Gelukkig is er ook een voordeel aan die menukaarten: je hebt al snel een redelijk diverse autocollectie verzameld. Auto’s verzamelen is dan ook meer dan ooit een essentieel onderdeel van het spel, zoals kilometers afleggen op het circuit dat was voor GT Sport. In Gran Turismo 7 ga je levels omhoog volgens de waarde van je collectie. Die levels heb je ook nodig om alle tuning vrij te spelen en om bepaalde cosmetische items te krijgen, zoals een nieuwe helm voor je personage.
Tuning
Over tuning gesproken… dat is misschien wel het beste aan Gran Turismo 7. Je hebt twee garages waar je terecht kan om je wagen op te fokken: de Tuning Shop voor mechanische onderdelen en GT Auto om de looks onder handen te nemen. In de Tuning Shop kan je alles kopen van sportremblokjes tot drie soorten turbo’s en nitro, maar je kan er ook aan gewichtsreductie doen en de koetswerkstijfheid verbeteren. Sommige auto’s lenen zich beter tot tuning dan andere, en ook de opties verschillen per model. De Nissan Skyline GT-R R33 haalt bijvoorbeeld een veel grotere vermogenswinst dan een Honda Jazz Hybrid. Het leuke is dat ook zaken als het geluid en de toerenbegrenzer mee veranderen met de tuning. Ook de uitlaatpijpen zijn anders afhankelijk van het uitlaatsysteem dat je kiest, al vonden we dat dan weer zonde op onze BMW M3 'E92'.
Als je eenmaal het summum hebt bereikt qua opvoeren, kan je dus nog bij GT Auto terecht om ook het uiterlijk lekker extreem of net subtiel sportiever te maken. Je kan kiezen uit honderden velgen (en ook de velgmaat kan je aanpassen in grootte en breedte), een widebody, bumpers en in sommige gevallen kan je je eigen achtervleugel samenstellen. Opnieuw verschilt het aanbod per model, maar er is wel een widebody voor de meeste wagens. Onze Peugeot 208 GTi ziet er dikker uit dan een GT3-racewagen… en is ook bijna even snel!
Autofotografie vanuit je luie zetel
Om de visuele aanpassingen op de gevoelige plaat te leggen, is de Scapes-modus opnieuw uitgebreid met meer camera-instellingen en meer locaties die er nog mooier uitzien dan op Gran Turismo Sport. We hebben er nog niet veel tijd in gestoken – we wilden ons eerst focussen op vooruitgang boeken – maar het potentieel is er wel om er vele uurtjes aan kwijt te raken.
Het racen zelf
We moeten het ook even over het racen zelf hebben. De basis van het rijgedrag in Gran Turismo 7 komt overeen met dat van Gran Turismo Sport, beide games hebben dan ook grotendeels dezelfde technische basis. Toch is er een duidelijk verschil: onderstuur en vooral overstuur zijn veel nadrukkelijker aanwezig.
Vooral met achterwielaangedreven wagens hadden we het in het begin moeilijk: bij het minste beetje gas stonden we achterstevoren. Zoveel zelfs dat het op een fout van het spel leek. Later hadden we er minder moeite mee, maar we zijn ook al een paar updates later. Of het nu komt door wagens met meer grip en betere banden, of dat er echt iets mis was: geen idee. Maar er is dus opnieuw een leercurve vergeleken met het veel vergevingsgezindere Gran Turismo Sport.
AI
Het gros van de singleplayercampagne bestaat opnieuw uit races met een rollende start, waarbij je als laatste vertrekt en de computergestuurde tegenstanders moet inhalen om voor het einde als eerste over de streep te komen. Afhankelijk van jouw wagen kan het een uitdaging of een makkie zijn, maar één ding is zeker: de AI is nog steeds lang niet snel genoeg.
Polyphony Digital had het in de preview van GT7 nog over Sophy, een revolutionaire AI in samenwerking met Sony die zelfs sneller is dan de snelste simracers, maar daarvan is nog niets in huis. De computerauto’s remmen nog steeds veel te vroeg en te hard, kwakkelen door de bochten en rijden vooral in de weg. Bovendien is er een serieus accordeoneffect: rij je achteraan, dan rijden de koplopers aan een slakkengangetje. Ben je tweede of eerste, dan stuiven ze je voorbij aan een tempo dat de wetten van de fysica tart.
Na 25 jaar lukt het PD dus nog steeds niet om competitieve computerspelers neer te zetten waarbij je echt je best moet doen om met gelijke wapens en gelijke kansen de race te winnen. Hopelijk biedt Sophy soelaas… Eén lichtpuntje: de AI lijkt meer rekening met je te houden als je plots langszij komt en volgt dus niet blindelings de racelijn.
Speelervaring op PS4
Gran Turismo 7 is het eerste spel uit de reeks voor PS5, maar Polyphony Digital heeft ervoor gekozen om het spel ook op PS4 uit te brengen. Op het eerste gezicht een vreemde keuze, maar als je ziet hoeveel problemen er nog steeds zijn met de leveringen, is het beter dat zoveel mogelijk gamers het spel in handen kunnen krijgen op de console die ze wél hebben. Ook wij zitten nog steeds zonder next-gen-console en moesten dus aan de bak met een basis-PS4 om GT7 te testen.
We vreesden voor heel wat beperkingen en haperingen op onze 7 jaar oude console, maar we kunnen opgelucht melden dat de speelervaring bijna even goed is als op PS5. Alle functies en modi van het spel zitten ook gewoon op PS4, en het ziet er allemaal niet zo slecht uit. Nee, het is geen 4K HDR aan 60 frames per seconde, maar het ziet er allemaal ongeveer even goed of zelfs net iets beter uit dan Gran Turismo Sport, geen lage benchmark. We merkten wel een paar keer dat de framerate niet stabiel bleef als er veel wagens op de baan zijn en er veel achtergrond moet gerenderd worden, maar dat was meer uitzondering dan regel. Het goede nieuws is ook dat er crossplay is tussen PS4 en PS5, je kan dus met je vrienden spelen in online lobbies ongeacht de console die je hebt staan! Het grootste nadeel van op de oude generatie te spelen is wel de laadtijd. Waar de PS5 circuits en races op 1 à 2 seconden kan laden, moet je op PS4 30 of 40 seconden wachten voor je aan de slag kan. Erg frustrerend, maar geen dealbreaker.
Online
Over de online ervaring kunnen we nog niet veel kwijt, dat onderdeel was nog niet compleet op ons prerelease-exemplaar van het spel, en we hebben er eerlijk gezegd nog niet veel tijd in gestoken, gezien alle andere features van Gran Turismo 7. De modi van in Gran Turismo Sport (dat in de markt werd gezet als echt competitief simracingspel) zijn quasi volledig overgenomen en zelfs uitgebreid, en zelfs de Driver Ratings en Sportsmanship Ratings zijn overgenomen van het vorige spel. Verwacht dus een soortgelijke ervaring, maar dan met de verbeteringen die eigen zijn aan GT7.
Conclusie
Hoedje af voor Polyphony Digital, want Gran Turismo 7 is al op de dag van release een klepper van formaat, met nog wat groeipotentieel in het vooruitzicht. PD heeft al aangekondigd dat er nieuwe circuits, auto’s, evenementen, tuningmogelijkheden (motorwissels!) en verbeteringen aan het online racen komen met toekomstige updates. Maar in tegenstelling tot Gran Turismo Sport moet je deze keer niet wachten om alleen de nodige lol te beleven. Het uitgebreide wagenpark, de tuningmogelijkheden en de verbeteringen aan beeld, geluid en physics betekenen dat je echt uren zoet bent aan het spel, waarbij je gaandeweg nog wat bijleert over autocultuur en de modellen die in Gran Turismo 7 zitten.
Maar een 10/10 is dit niet. Het feit dat je de soms langdradige of saaie menukaarten moet doorlopen om alles vrij te spelen, kan vervelend zijn, en het gebrek aan écht leuke en spannende races met de computer is eigenlijk niet meer van deze tijd. Toch nog een laatste pluim voor PD dat iedereen met een PS4 ook kan genieten van Gran Turismo 7 én samen kan spelen met de gelukzakken die wel een PS5 hebben.
Kortom: vond je Gran Turismo Sport leuk, maar mocht het iets meer zijn? Dan is Gran Turismo 7 perfect voor jou.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!