Na 1,6 miljoen kilometer op de openbare weg sinds 2009 zijn de Google Cars betrokken geraakt bij 16 kleine aanrijdingen. Eigenlijk is dat niet erg goed, want dat betekent toch één botsing om de 100.000 kilometer. Dat waren allemaal kleine aanrijdingen, en 12 keer ging het zelfs om een ander voertuig dat de autonome auto achteraan aanreed. Op zich is de zelfstandig rijdende auto in die gevallen wettelijk niet “in de fout”, maar misschien hebben de computers de reactie van de andere weggebruikers rond hen verkeerd ingeschat.
Niet menselijk genoeg
Volgens Wall Street Journal geeft een woordvoerder van de onderneming aan dat “de auto's zonder bestuurder misschien wat te voorzichtig zijn”. Ze hebben onder andere de neiging om te bruusk te remmen in een “potentieel” gevaarlijke situatie. Een mens kan in een dergelijke situatie analyseren dat het risico beperkt is en doorrijden. Dat verklaart waarom Google Cars meestal achteraan zijn aangereden. Hun soms onverwachte reacties kunnen achteropkomende automobilisten immers verrassen.
Te perfect
Door het verkeersreglement tot op de letter na te leven, aarzelen de Google Cars bijvoorbeeld om over witte lijnen te rijden, terwijl de inbreuk de vlotheid van het verkeer soms kan verbeteren (bijvoorbeeld om een fietser op een helling voorbij te steken). Meer algemeen heeft de autonome auto één groot gebrek: hij heeft moeite om menselijke eigenschappen zoals agressie of hoffelijkheid te interpreteren. Hij mist de intuïtie om de reacties van anderen aan te voelen. De ingenieurs van Google moeten hun auto dus afleren om te rijden als een computer. Dit belooft een werk van lange adem te zijn…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!