Kazunori Yamauchi (54) is perfectionistisch, eigenzinnig, een feestbeest (echt waar), soms filosofisch, maar bovenal een echte autogek. Hij is zelfs een echte racepiloot, met 6 keer de 24 uur van de Nürburgring achter zijn kiezen. 25 jaar geleden publiceerde hij Gran Turismo, een realistische racegame (voor zover dat mogelijk was in die tijd) die vooral de Japanse autocultuur vierde. Maar in die 25 jaar zag hij de populariteit van auto's achteruitgaan. Dat was de filosofische insteek van Gran Turismo 7: mensen weer enthousiast maken over deze cultureel onmisbare vierwielers. We schoven aan bij een virtuele ronde tafel om de maker zelf aan het woord te laten.
Hoe denkt u dat Gran Turismo 7 de moderne autocultuur weerspiegelt?
Gran Turismo dekt de hele autowereld. Auto's hebben al meer dan 100 jaar een sterke band met de maatschappij, de bedoeling is dat Gran Turismo die evolutie en die impact weerspiegelt. Zo willen we Gran Turismo ook linken aan de maatschappij zelf.
Welke impact op die autocultuur zou u willen hebben met GT7?
Als we kijken naar de Japanse sportwagens van de jaren '90 [die sterk aan bod komen in Gran Turismo, nvdr.], zijn ze nu erg begeerd en dus waardevol geworden. Misschien dat dit spel ook zo'n impact kan hebben.
Wat zullen jonge spelers zich herinneren van dit spel?
De autowereld is erg breed, maar ook diepgaand. Ik denk dat heel wat mensen hun autokennis hebben uitgebreid door Gran Turismo te spelen. Hopelijk kan GT7 dit ook bijbrengen.
Wat is uw favoriete wagen in het spel?
Dat is moeilijk te zeggen, want elke auto heeft iets geweldigs. Gran Turismo 7 heeft ook een breed gamma aan wagens gekregen. We hebben echte instapmodellen tot aan de elite vanop Pebble Beach. Ook verschilt het per circuit: elk circuit heeft een auto die er echt op uitblinkt. Duitse wagens doen het bijvoorbeeld erg goed op de Nürburgring.
Wat is uw grootste verwezenlijking geweest?
25 jaar geleden hadden we een spel dat volgens mij erg experimenteel was, het was nog niet eerder gedaan. Dankzij de populariteit van de eerste Gran Turismo bij spelers en de media zijn we kunnen verdergaan, daar ben ik erg trots op. Gran Turismo 7 is trouwens ook best experimenteel. Dezelfde mensen die 25 jaar geleden zijn begonnen aan de reeks, zitten nog steeds bij ons. Onze familie is gewoon gegroeid.
Wat is de leukste toevoeging aan Gran Turismo 7?
De verbeterde graphics en geluidskwaliteit dankzij de mogelijkheden van de PS5 zijn natuurlijk leuk, maar dat we muziek hebben herontdekt maakt mij ook blij, met de nieuwe Music Rally- en Music Replay-modi. Ook de Performance Points op basis van een echte simulatie is een leuke toevoeging, het maakt het tunen van een auto veel leuker. En dat we wetenschappelijke data hebben gebruikt voor de tijd- en weersystemen is eveneens cool.
Wat was er 25 jaar geleden niet mogelijk, dat er nu wel is met de PS5?
Ray Tracing is een grote nieuwigheid. Dat werd 25 jaar geleden getest op supercomputers toen we met Gran Turismo 1 bezig waren, nu zit het in consoles. Sommige van die ingenieurs werken nu zelfs aan Gran Turismo. Daarnaast zijn de haptics in de Dualsense-controller een nieuwe manier om informatie over te brengen.
Hoe maakt Gran Turismo 7 het gemakkelijker voor beginnende spelers?
Tuning is bijvoorbeeld een complexe feature, maar we hebben ervoor gezorgd dat de onderdelen en de afstelling van de wagens standaard vrij gebalanceerd is. Liefhebbers kunnen er dan nog aan sleutelen om de auto meer naar hun rijstijl af te stemmen of om iets sneller te gaan. Spelers krijgen ook doorheen het spel tips om hen vooruit te helpen.
Er komt ook een Apex-boek over Gran Turismo 7 vol informatie en tips, dat zal online te raadplegen zijn. Daarnaast is er het GT Café, dat spelers zegt wat ze kunnen doen. De menukaart-challenges geven wat extra achtergrond over auto's en de autocultuur, net als de musea van de merken in Brand Central. Maar nu zit er een persoonlijke toets bij, een echt gesprek met de designers en betrokken mensen.
En ook de Music Rally moet laagdrempeliger zijn dan de echte races. Je moet niet als eerste finishen en er zullen ook geen echt snelle auto's in zitten. Het nummer uitrijden moet ook niet erg moeilijk zijn als je niet crasht. Voor kinderen kan dit bijvoorbeeld een goede manier zijn om te spelen.
Kan je vooruitgang boeken in het spel zonder aan de slag te moeten met tuning?
Ja, je kan gewoon telkens een snellere auto kopen als je genoeg geld hebt verzameld. Zo zou je het spel moeten kunnen uitspelen. Maar in Gran Turismo 7 kan je dus ook een trage auto snel maken om competitief te zijn.
Hoe is de AI verbeterd?
De ontwikkeling van AI is een erg intensief proces. We hebben geprobeerd de computergestuurde auto's even snel en responsief te maken als een menselijke speler. We hebben vooruitgang geboekt, zeker qua agressie en snelheid, maar het is nog steeds niet perfect.
Wat was de grootste uitdaging tijdens de ontwikkeling van Gran Turismo 7?
Het tegelijkertijd ontwikkelen voor PS4 en voor PS5. Dat is gelukt, maar op PS4 zijn er duidelijke beperkingen. Zo kan het soms een minuut duren om een race te laden. Op PS5 lukt dat soms in minder dan een seconde.
Daarnaast was het een uitdaging om te bedenken hoe we de autocultuur gingen overbrengen in het spel, iets waar we vanaf een leeg blad zijn begonnen. De integratie van muziek, auto's en echt racen was ook een moeilijke.
Is er veel inspiratie gehaald uit het verleden?
Er zijn wat modi teruggekomen uit vorige games, dat wel. Denk maar aan GT Auto, de Used Car Dealer en tuning. Onze ontwikkelaars kennen dan ook alle Gran Turismo-games en ze hebben ze ook gespeeld. Zelf kijk ik liever naar de toekomst. Zo krijgen we een balans tussen de voorgaande games en de toekomstige.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!