“Onze auto’s worden steeds meer smartphones op wielen”: Huawei heeft dat idee letterlijk geïnterpreteerd voor het Mobile World Congress Barcelona 2018. De Chinese smartphoneconstructeur liet het stuur van een Porsche Panamera over aan de kunstmatige intelligentie van de Mate 10 Pro, zijn duurste smartphone.
Autonome cycloop
De test met de RoadReader op een parking bestond in de praktijk uit een acceleratie onderbroken door onvoorziene obstakels die moesten worden ontweken. Hier geen laserdetectie, Lidars of ultrasoonsensoren zoals we die gebruikelijk zien in autonome voertuigen. In een dakkoffer zat niet meer dan een Sony Alpha-fototoestel, dat de weg scant en de beelden doorgeeft aan de Bolt 3000 van Teradak, een zender-ontvanger die draadloos verbonden is met de Mate 10 Pro. Nadat de automaat in Drive is gezet, biedt de grote smartphone, die met een zuignap op de voorruit kleeft, aan om de autonome modus in te schakelen.
Honey, I shrunk the driver
Bij deze kennismaking liepen stewards druk rond om een voor een de obstakels te verwijderen (voetballen, honden,…) die langsheen het traject waren opgesteld eens de auto ze was gepasseerd. Het doel van de oefening was om aan te tonen dat de Neural Processing Unit van de Mate 10 Pro voorwerpen op de weg herkent. Eens dat het geval was, kreeg het verhaal een eerder onverwacht vervolg: uitwijken naar links, naar rechts of stoppen voor het obstakel: die beslissing moeten de inzittenden van de auto ingeven in de app RoadReader voor de tweede ronde. Daarmee kunnen we deze smartphone bezwaarlijk autonome rijkwaliteiten toedichten en had het verhaal meer van een marketingstunt.
Misleidende reclame maar echte ambities?
“Het is niet de bedoeling dat dit een autonome auto voor op de openbare weg wordt, we hebben geen ambitie in die richting”, zo verduidelijkte Arne Herkelmann van Huawei Europe. “Aan dit project hebben 5 ingenieurs 5 weken lang gewerkt. De bedoeling is om te tonen waar de kunstmatige intelligentie van onze smartphones voor kan worden ingezet, vooral dan op het vlak van beeldherkenning”. Al kunnen we ons moeilijk inbeelden dat Huawei geen lessen zal trekken uit deze oefening. Samsung, Huawei’s rechtstreekse rivaal, werkt trouwens met vergelijkbare platformen (DRVLNE en DeePhi Tech). Zal Huawei als leverancier van LTE-verbindingen voor Audi, Toyota en Lexus nog verder gaan? De grote technologiespeler, die steeds meer cloud-oplossingen voor auto’s en 5G-infrastructuur voor smart cities bedenkt, lijkt meer en meer te voelen voor het autonome avontuur…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!