Bij Stellantis, de Frans-Italiaans-Amerikaanse alliantie die ontstond door de fusie van PSA en FCA, zouden in 2022 zo'n 1.300 tot 1.400 Franse jobs geschrapt worden. Dat meldt Reuters op basis van informatie die het persagentschap kreeg van drie vakbonden, daags voor de start van onderhandelingen over loon- en arbeidsvoorwaarden.
Volgens documenten die Reuters kon inkijken, waren er in 2021 al 1.380 afvloeiingen op vrijwillige basis. De drie bronnen hebben verklaard dat Stellantis voor dit jaar eenzelfde hoeveelheid jobs wil schrappen.
>> Lees ook – Stellantis elektrificeert zijn fabriek in Turijn
Ongerustheid in andere landen
De geruchten over mogelijke ontslagen in Frankrijk worden met argusogen gevolgd in andere landen waar de groep fabrieken heeft, met name in Duitsland en in Italië. De ontslagen in Frankrijk zouden een gevolg zijn van de verwachte shift naar volledig elektrische mobiliteit (zo is Stellantis recent gestopt met de productie van zijn bestelbusjes op benzine of diesel), maar daarnaast staan gevestigde constructeurs steeds meer onder druk van merken als Tesla of nieuwkomers vanuit China.
Bovendien kampen sommige van de 14 merken die onder de Stellantis-paraplu vallen, met overcapaciteit. Het zijn dus niet alleen onzekere tijden voor de werknemers in de Franse fabrieken van de groep, maar ook voor die in de Duitse, Italiaanse en Amerikaanse.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!