Met het perspectief op een Euronorm 7 die nog strenger is qua emissies dan Euro 6d Full dat in werking treedt in 2021, lijkt het einde van de verbrandingsmotor in zicht, al wordt het nog niet met die woorden gezegd. Een vooruitzicht dat de Duitse bondskanselier Angela Merkel zorgen baart: "We zullen natuurlijk nog moeten rekenen op interne verbrandingsmotoren de komende jaren."
De superioriteit beschermen
De bondskanselier wil haar nationale industrie beschermen en gelooft dat een overhaast einde van de verbrandingsmotor een economisch en sociaal gevaar zou kunnen vormen. Ze heeft de oprichting bevestigd van een werkgroep met vertegenwoordigers van de overheid en de industrie om te bepalen hoe de richtlijnen van de EU, waaronder Euro 7, het best kunnen worden aangepakt tegen 2025.
De Duitse constructeurs hebben een groot deel van hun 'superioriteit' opgebouwd op basis van hun expertise qua verbrandingsmotoren, waardoor ze een serieus voordeel zouden verliezen qua imago en technologische positie als de benzine- en dieselmotoren zouden verdwijnen, waarin ze gigantisch hebben geïnvesteerd. Een investering die zou kunnen veranderen tot een verlies als ze deze financiële inspanningen niet kunnen rentabiliseren, wat soms ten koste gaat van de ontwikkeling van alternatieve oplossingen.
Een bevinding die de Duitse bondskanselier zorgen baart. Ze is zich bewust van het gewicht van de auto-industrie in haar land en de gevolgen voor de werkgelegenheid die het verdwijnen van verbrandingsmotoren kan veroorzaken. Neem nu Porsche als voorbeeld, dat een kwart van zijn personeel zal moeten omscholen en een groot deel zal moeten ontslaan omdat er minder mankracht nodig is voor het ontwerpen en produceren van elektromotoren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!