Het gerucht doet al verscheidene maanden de ronde. En de recente massale vertrekken bij de Titan-afdeling van Apple doen er ook geen goed aan. Zelfs al heeft de Amerikaanse reus bij monde van zijn woordvoerder, Tom Neumayr, die liever geen commentaar op de informatie geeft, geen enkele informatie bevestigd, zet het vertrek van honderden werknemers van de 1.000 personen die de ‘automoafdeling’ bevolkten ertoe aan te denken dat Apple definitie zijn strategie over een andere boeg gaat gooien. Voortaan zou er geen sprake meer zijn van intern een wagen te bouwen, maar men zou zich eerder concentreren op de ontwikkeling van een systeem van zelfstandig rijden. Een systeem dat vervolgens ter beschikking gesteld zou worden aan de traditionele constructeurs. In augustus werd een eerste grote vertrekgolf van ingenieurs gesignaleerd. Een eerste golf die in september werd gevolgd door een tweede. Volgens de informatie zou het voornamelijk gaan om de verantwoordelijken van de afdelingen chassis, schokdemping, technische organen, enzovoort die voor bewezen diensten bedankt werden. Dit versterkt het idee dat Apple niet langer zijn eigen wagen gaat bouwen.
Tegenslag van de reuzen
Na Google die het eveneens moeilijk heeft om zijn eigen Google Car te concretiseren is nu de tweede reus uit de informaticawereld aan de beurt om te ondervinden dat de creatie van een autonome wagen meer problemen stelt dan initieel voorzien. De geruchten doen bovendien de ronde dat de investeerders sceptisch zouden staan tegenover de rentabiliteit van het project, vermits de winstmarges van de autowereld gevoelig lager liggen dan deze van mobiele communicatiemiddelen. De belofte om vanaf 2020 een revolutionaire Apple Car op de wegen te zien rijden ligt steeds verder van ons af.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!