Apple zou het idee om een of meerdere elektrische voertuigen op de markt te brengen dan toch nog niet hebben opgegeven om zich te concentreren op autonome rijsystemen. Om zijn doel te halen doet het merk uit Cupertino een beroep op Koreaanse leveranciers voor een aantal belangrijke onderdelen van de toekomstige Apple Car.
Motor en batterijen uit Korea
Volgens industriële bronnen doet Apple een beroep op LG Magna e-Powertrain voor de motor, terwijl SK Innovation is aangesproken voor lithium-ionbatterijen. Daarnaast doet het Amerikaanse merk ook een beroep op Koreaanse leveranciers voor elektronische schermen en chips – halfgeleiders – voor zijn auto’s, net zoals nu al het geval is in de smartphones en tablets van het bedrijf met de appel.
China niet uitgesloten
Zuid-Koreaanse bedrijven lijken de voorkeur weg te dragen van Apple voor de levering van talrijke essentiële onderdelen voor de toekomstige Apple Car. Maar het merk wil eigenlijk minder dure lithium-ijzerbatterijen gaan gebruiken, die weliswaar minder goed presteren bij lage temperaturen. Dat zou Apple naar Chinese leveranciers kunnen duwen, die vandaag als enige dit type batterijcellen bouwen. Er is trouwens nog steeds geen indicatie waar de auto’s zelf zullen worden geproduceerd. De VS lijken de meest logische optie, maar een productie in Zuid-Korea of China mag zeker niet worden uitgesloten, tenzij Foxconn (Taiwan) met de prijs aan de haal gaat.
Wat moeten we daarvan denken?
In absolute zin is het verrassend dat er zo’n constante stroom aan berichten rond een treuzelend Apple naar buiten komt. Het merk heeft de gewoonte om de wet op te stellen en de trends te bepalen in zijn favoriete speelterreinen – smartphones, tablets en computers – terwijl zijn leveranciers moeten volgen. Maar een auto is toch een veel complexere ‘mechaniek’ en stelt hoge eisen op het vlak van design en industrialisering. Bovendien heeft Apple nog niets bewezen in de autowereld en is het daar dus een speler uit de rand. De keuze voor Zuid-Korea als leveranciersland is dus verstandig, maar zal wel toegevingen vereisen van Apple, wat het bedrijf niet gewoon is. Dat kan veel verklaren…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!