Een bron binnen Audi vertelde aan onze Britse collega’s van Autocar dat de gloednieuwe V8 die het merk met de vier ringen ontwikkeld heeft, wellicht de laatste in zijn soort wordt. Het gaat om de diesel die Audi in de Q7 lepelt. Een andere bron gaat nog verder en geeft aan dat de productie van de nieuwe V8-familie in vraag wordt gesteld “want tegen 2025 bepaalt de strategie dat 25 tot 35 procent van de productie elektrische wagens moeten zijn”.
Te grote investering
Tegelijk legt deze tweede bron uit dat “het heel moeilijk is om de enorme investering in deze nieuwe motorenfamilie met acht cilinders te rechtvaardigen, want de meeste financiële middelen gaan naar de ontwikkeling van elektrische aandrijfgroepen en batterijen”. De V8-motoren (benzines in dit geval) worden nochtans verwacht onder de motorkap van toekomstige modellen van Porsche, Bentley en Audi. Hoe het ook zij, de trend is ingezet en de beperking van de uitstoot duwt steeds meer constructeurs in de richting van kleinere motoren. Bijvoorbeeld een V6 in plaats van een V8 of kleine viercilinders zoals bij Volvo.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!