De Britse auto-industrie wordt gedragen door de plaatselijke merken, maar ook door de buitenlandse constructeurs met fabrieken in het Verenigd Koninkrijk. Hun toeleveranciers zijn echter vaak gevestigd op het Europese vasteland. De toespraak van eerste minister Theresa May waarin ze zegt voor een harde Brexit te gaan, buiten de douane-unie maar met vrijhandelsakkoorden, maakt dat de SMMT het ergste vreest.
Belang van de douane-unie
Het “syndicaat” van de Britse auto-industrie SMMT brengt in herinnering dat “het essentieel is dat de eerste minister het belang erkent van de voorwaarden van een eengemaakte markt voor de autosector”. De SMMT gaat verder en geeft aan: “Wij hebben een regering nodig die voor een akkoord gaat dat een deelname aan de douane-unie meeneemt zodat we handel kunnen blijven drijven met de EU”. De vereniging vreest dat investeringen en “de levensvatbaarheid van de industrie” in gevaar komen als het omgekeerde gebeurt.
Europese relaties
De SMMT vreest onder meer voor de organisatie van de autofabrieken. Zo komt 60 procent van de onderdelen die in Britse sites wordt gebruikt van onderaannemers die in de Europese Unie zijn gevestigd. Bovendien zijn de merken die op Britse bodem aanwezig zijn grotendeels in handen van buitenlandse groepen die hun toegang tot de EU-markt willen behouden. Daarenboven komt 10 procent van de werknemers in de sector in het Verenigd Koninkrijk uit een ander EU-land. Als de handel met het Continent wordt bemoeilijkt, zou dat extra kosten met zich mee kunnen brengen, met als risico dat investeringen op het eiland verminderen.
Duurder
De SMMT heeft al berekend dat de Brexit 5,3 miljard euro aan douanekosten zou veroorzaken, en dat zelfs bij een vrijhandelsakkoord zonder douane-unie, want auto’s die zijn gebouwd met “buitenlandse” onderdelen zouden niet onder een dergelijk akkoord vallen. Bovendien zou de prijs van ingevoerde auto’s gemiddeld met 1.800 euro stijgen als wordt uitgegaan van een douanetaks van 10 procent. En dat zou zwaar kunnen gaan doorwegen op het zakencijfer van de verkopers…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!