Autoliv is meer dan airbags en veiligheidsgordels (goed voor 95 procent van de omzet). Het Zweedse bedrijf levert ook elektronische onderdelen voor rijhulpsystemen. De CEO van het bedrijf, Jan Carlson, verklaarde aan persbureau Bloomberg ‘in gesprek’ te zijn met andere bedrijven die bezig zijn met technologie voor zelfrijdende auto’s. Autoliv is niet alleen alomtegenwoordig in onze auto’s met systemen voor passieve veiligheid, het biedt ook oplossingen voor actieve veiligheid. En die wil het nu versterken.
Toekomst veiligstellen
Het Zweedse bedrijf is al betrokken bij het project Drive Me, waarvoor Volvo in 2017 honderd zelfrijdende auto’s test in Göteborg. Het is ook leverancier voor (onder meer) Mercedes op het vlak van nachtzicht en de automatische remradar van de E-Klasse. Maar Jan Carlson denkt vooruit en wil nog meer inzetten op (semi)autonome rijsystemen. Autoliv wil zijn aanwezigheid versterken door partners te zoeken of bedrijven over te nemen die technologie voor autonoom rijden al beheersen. Vooral dan op het vlak van lidars.
Airbags blijven
Volgens een studie van de Boston Consulting Group rijdt één op de acht verkochte auto’s tegen 2025 met autonome systemen. Vandaar dat het in de ogen van Jan Carlson zo belangrijk is om te investeren in een strategie voor zelfrijdende technologie. Los daarvan blijft Autoliv airbags en veiligheidsgordels produceren. “Op de één of andere manier moeten inzittenden toch nog voor een heel erg lange periode beschermd worden”, klinkt het. Zelfs in een autonome auto is er uiteraard een (weliswaar klein) reëel risico op een ongeval.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!